سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مایه بیم (از خدا)، دانش است . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----341412---
بازدید امروز: ----12-----
بازدید دیروز: ----12-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:34 عصر

خانواده  (Gossa,er- Winged butterflies) – Lycaenidae

مرفولوژی:

پروانه های کوچکی هستند، بالها برنگهای مختلف بدن باریک، شاخکها دارای حلقه های سفید، در اطراف چشمها نیز حاشیه سفید دارند .رگبال شعاعی در بال جلو 3 یا 4 شاخه است و M1 از محل زاویه جلوئی سلول قاعده ای منشأ می گیرد ، در بالهای عقب رگبالهای بازوئی (Humeral vein) وجود ندارند.

پاهای جلو در ماده ها وضعیت طبیعی داشته ولی در نرها کوتاهتر بوده و فاقد ناخن هستند. لاروهای این پروانه ها مسطح بوده و حلزون شکل هستند، بیشتر آنها عسلک ترشح می کنند و باعث جلب مورچه ها می شوندف بعضی از آنها در لانه مورچه ها زندگی می کنند. شفیره آنها صاف و بوسیله رشته ای ابریشمی به اشیاء اطراف می چسبند. حشرات کامل آنها خیلی سریع پرواز می کنند.

 

بیولوژی:

لاروها معمولاً گوشتخوار و شکاری بوده و از مورچه ها، شته ها و شپشکها تغذیه
می کنند.

Lycaena spp گونه های مختلف‌ان برنگهای متفاوت بوده و در باغات و مزارع دیده می شوند.

 

خانواده (Whites, Sulphurs and orange Tips)- Pieridae

مرفولوژی:

پروانه هایی به اندازه متوسط یا کوچک، معمولاً سفید یا زرد یا نارنجی هستند که دارای لکه های سیاه روی بال های آنهاست. رگبال شعاعی در بالهای جلو 3 یا 4 شاخه هستند(بندرت 5 شاخه ای) ، پاهای جلو کاملاً رشد یافته و ناخنها دو شاخه (bifid) هستند. لاروها برنگ سبز و از موهای کوتاه پوشیده شده است.

 

بیولوژی:

گونه های این خانواده به سه دسته تقسیم می شوند:

1-سفیده ها Whites – برنگ سفید هستند و دارای لکه های سیاه روی بالها می باشند. مثل pieris rapae- سفیده شلقم ،  pieris brassicaa- سفیده کلم

در این گونه ها لارو خسارت زیادی به کلم و گیاهان مشابه آن وارد می سازد.

2-پروانه های نارنجی یا زرد (Sulfurs or yellows)- برنگ زرد یا نارنجی هستند و روی بالها لکه های سیاه دارند، ندرتاً سفید هستند و روی بالهای آن لکه های سیاه دیده می شود. مثل Colias spp- لارو آن از شبدر و یونجه و گیاهان مشابه تغذیه می کند و خسارت زیادی می زنند.

3-نک بال نارنجی ها Orange- tips- پروانه های کوچک و سفیدی هستند که دارای لکه های تیره رنگ روی بالها هستند. در زیر بالها لکه های سبز رنگ دیده می شود ضمناً نوک بالهای جلو نیز زرد یا نارنجی هستند. لارو این گونه ها از گیاهان خانواده چلیپائیان (Cruciferous plants) تغذیه می کنند.

بنابراین لارو اکثر آنها گیاهخوار بوده و بعضی از گونه ها از افات مهم کشاورزی محسوب می شوند. چند نسلی بوده و زمستان گذرانی بصورت شفیره است.

 

تیره (Swallowtails) – Papilionidae

مرفولوژی:

پروانه های نسبتاً بزرگ بالهای عقبی در قسمت عقب بصورت زائده باریک و طویل، بالها معمولاً برنگ سیاه با نقوش زرد رنگ ، در بالهای عقب فقط دارای یک عدد رگبال عقبی (Amalvein) بوده و در بال جلو Cu چهار شاخه بنظر می رسد، لارو معمولاً لخت، و در پشت پیش قفس سینه مجهز به زائده زرد و چنگال مانند بنام Osmeterum می باشد که در حقیقت یک غده عطری مخصوصی است و بوی نامطبوعی تولید می کند و نقش دفاعی دارد.

بیولوژی:

لارو برگخوار، و روی درختان میوه و گیاهان علفی، شفیره بوسیله یک رشته ابریشمی که بصورت کمربندی دور آن کشیده شده است به تکیه گاه خود متصل می شود. زمستان را بصورت شفیره می گذارند.

Papilio spp- لارو بعضی از گونه ها از برگ درختان مرکبات، گیلاس درختان غیر مثمر و گونه های دیگر از برگ هویچ، جعفری و گیاهان مشابه تغذیه می کنند.


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •