سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوست داشتن اولیای خداوند متعال، واجب است . همچنین، دشمنی با دشمنان خدا و بیزاری از آنان وپیشوایانشان، واجب است . [امام رضا علیه السلام]
کل بازدیدها:----341525---
بازدید امروز: ----9-----
بازدید دیروز: ----31-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
چهارشنبه 87/5/2 ساعت 5:9 عصر

زیر راسته Amphibicorigae

این حشرات نیمه آبزی بوده و یا در سواحل زندگی می کنند.دارای شاخک های مشخص هستند و  حاوی سه جفت موهای مخصوص حسی روی سرشان می باشند.

 

 

 

خانواده Gerridae ( Water striders )

مرفولوژی:

حشراتی هستند با پاهای بلند که روی سطح آبها زندگی می کنند و معمولاً می دوند و یا روی آب سر می خورند.معمولاً از حشراتی که روی آب می افتند تغذیه می کنند.

پاهای جلویی آنها کوتاه است و برای گرفتن غذا بکار برده می شوند، ولی پاهای میانی و عقبی بلند بوده و برای حرکت از آنها استفاده می شود. بدن آنها باریک و دراز و برنگ تیره هستند.

پنجه پاهای آنها حاوی موهای ریز زیادی است که از خیس شدن پاها جلوگیری می کنند و به همین دلیل قادرند روی سطح آب قدم بزنند.

 

بیولوژی:

این حشرات بیشتر در اماکن آبی ساکن و محافظت شده دیده می شوند . در مواقع خشک شدن این اماکن آبی وارد لجن شده و در آنجا باقی می مانند تا مجدداً در آن قسمت آب ظاهر شود.معمولاً در اّهای شیرین یافت می شود.تخم ها در سطح آب ریخته می شوند.

 

 

خانواده Hydtometridae ( Water measurers  )                                                      

  مرفولوژی :

حشراتی هستند بطول حدود 8 میلیمتر و برنگ خاکستری و باریک هستند . شبیه چوبک مانندهای کوچک هستند.سرآنها خیلی باریک و دراز است و روی طرفین آن چشم های مرکب حشره دیده می شود .این حشرات معمولاً بی بال هستند.

 

بیولوژی:

معمولاً در آب های کم عمق بین گیاهان آبزی دیده می شوند و از موجودات ریز تغذیه می کنند.اغلب به کندی روی آب یا روی گیاهان آبزی قدم می زنند.تخم ها را به اشیاء نزدیک به آب می چسبانند.

 

 

زیر راسته Hydromrtridae                                                                                    

این حشرات خشکی  زی هستند و دارای شاخک های مشخصی هستند ولی فاقد موهای حسی مخصوص (Trichobothria ) روی سر آنها هستند.

 

خانواده ساس ها Cimicidae ( Bed Bugs )

مرفولوژی:

حشراتی هستند مسطح و تخم مرغی شکل ، بدون بال و بطول حدود 6 میلیمتر، دارای قطعات دهانی مکنده بوده و از خون پرندگان و پستانداران تغذیه می کنند.

مثال : ساس معمولی  Cimex lectularius

 

بیولوژی :

اغلب در نازل ، مسافرخانه های کثیف ، طویله ها و اماکن مسکونی انسان و حیوانات دیده می شود. این حشره فعالیت شبانه داشته و در طول روز در شکاف در و دیوار، در قسمت های مختلف رختخواب زیر کاغذ دیواری،و غیره مخفی می شوند.به وسایل مختلف از جمله لباس ، رختخواب، وسایل منزل و غیره ممکن است از یک محل به محل دیگر منتقل شوند . حشرات ماده تخم های خود را در لابلای شکاف ها قرار می دهند(حشرات ماده 100 تا 250 تخم می گذارند ) ، در شرایط گرم حدود 2 ماه طول می کشد تا تخم ها به حشرات کامل تبدیل شوند. حشرات کامل تا چندین ماه زندگی می کنند و ممکن است بدون غذا بمانند.اکثراً باعث خارش و سوزش می شوند ولی بیماری مهمی را انتقال نمی دهند.

 

 

 

 

خانواده Anthocoridae ( Mimute pirate bug )

مرفولوژی:

اکثر گونه ها برنگ سیاه و با لکه های سفید رنگ هستند و بطول 3 تا 5 میلیمتر ، یکی از این گونه ها بنام Orius imsidiosus است.

 

بیولوژی:

حشرات این خانواده شکاری هستند و از حشرات کوچک و تخم آنها تغذیه می کنند.گونه های معمولی آنها اکثراً روی گل ها یافت می شوند ولی بعضی از گونه های دیگر در زیر پوست درختان ،در داخل برگ های ریخته شده ،و در داخل قارچ های در حال پوسیدن یافت می شوند.

 

 

خانواده Miridae (Plant bugs or leaf bugs  )

مرفولوژی:

حشرات این خانواده تنها حشرات این راسته اند که در روی بال جلویی دارای بخش کونئوس هستند و با این مشخصه به راحتی از سایرین متمایز می شوند. بیشتر آنها در قسمت قاعده غشایی بال جلو دارای دو سلول بسته هستند. شاخک ها و خرطوم آنها 4 مفصلی و فاقد چشم های ساده هستند.اکثراً حشرات کوچکی هستند (معمولباً کمتر از 10 میلیمتر) با بدنی کشیده و نرم با رنگ های متنوع ، بیشتر گونه ها دارای رنگ های قرمز، نارنجی، سبز یا سفید.

 

بیولوژی:

بزرگترین راسته از خانواده سن ها است  و گونه های مختلف در روی بسیاری از گیاهان به فراوانی یافت می شوند ، اکثراً از شیره نباتات تغذیه می کنند و یکی گونه های مهم آن Lygus lineolaris است.

حشره ای است بطول 5 تا 6 میلیمتر، که رنگ آن از قهوه ای کم رنگ تا سیاه متغیر است.از گیاهان متععد وحشی و کشت شده تغذیه می کند.


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •