سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ما را حقى است اگر دادند بستانیم و گرنه ترک شتران سوار شویم و برانیم هر چند شبروى به درازا کشد . [ و این از سخنان لطیف و فصیح است و معنى آن این است که اگر حق ما را ندادند ما خوار خواهیم بود چنانکه ردیف شتر سوار بر سرین شتر نشیند ، چون بنده و اسیر و مانند آن . ] [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----341559---
بازدید امروز: ----43-----
بازدید دیروز: ----31-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
چهارشنبه 87/5/2 ساعت 5:11 عصر

 

 

 

راسته نیم بالان یا سن ها Hemiptera (Bugs)

مهمترن مشخصه مرفولوژیک حشرات این راسته که وجه تسمیه نام راسته نیز مربوط به آن است این است که در اکثر آنها تقریباً نیمه قاعده بالهای جلویی ضخیم و چرمی ولی نیمه انتهایی آن غشایی است، به این نوع بال نیم بالپوش یا Hemelytron می گویند . (جمع Hemelytra ) . ولی بال های عقبی کاملاً غشایی و کمی کوتاهتر از بالهای جلو می باشند . بال ها هنگام استراحت بطور مسطح روی بدن قرار می گیرند بطوریکه قسمت انتهای بال های جلو روی یکدیگر قرار می گیرند.

قطعات دهانی سن ها از نوع زننده – مکنده و بشکل یک خرطوم باریک چند مفصلی است که به قسمت جلو زیر سر متصل می باشد و بطرف عقب و زیر شکم امتداد پیدا می کند. لب پایین بصورت یک غلاف یا پوششی مفصلی چهار استیله (دو آرواره بالا و رو آرواره پایین) داخل آن خرطوم را محافظت می کند. دو آرواره پایین در مجاور یکدیگر قرار گرفته و در داخل آن دو مجرای طولی حاصل می شود یکی بنام مجرای غذایی و دیگری مجرای بزاقی . ضمناً این حشرات فاقد پالپ می باشند.

راسته Hemiptera و راسته Homoptera در موارد بسیاری دارای مشخصات مشابهی هستند که حتی بعضی از متخصصین آنها را در یک راسته بنام راسته Hemiptera منظور می نمایند که آنرا به ذو زیر راسته بنام Homoptera  و Heteroptera (سن ها ) تقسیم می کنند . این دو گروه اساساً بر مبنای ساختمان بال ها و محل قرار گرفتن خرطوم (محل اتصال آن به سر) از یکدیگر تفکیک می شوند.

بال های جلویی Homoptera بافت یکسان و یکنواختی داشته که تماماً چرمی یا تماماً غشایی هستند(وجه تسمیه بنام راسته یکنواخت بالان)، در حالی که در Hemiptera قسمت قاعده بال های جلویی ضخیم و قسمت انتهای آن نازک و غشایی است.

در Homoptera خرطوم از قسمت زیر و عقب سر منشا می گیرد در حالی که در Hemiptera خرطوم از زیر و جلو سر منشا می گیرد.

در راسته سن ها شاخک ها معمولاً نسبتاً بلند و 4 یا 5 مفصلی است ، چشم های مرکب معمولاً رشد کرده و مشخص ولی چشم های ساده (معمولاً 2 عدد هستند ) ممکن است وجود داشته یا وجود نداشته باشند ( پوره ها همیشه فاقد چشم های ساده هستند.)

بسیاری از گونه های سن ها دارای غدد بخصوصی هستند که مجرای آن در طرفین قفسه سینه باز می شود و در مواقع بخصوص از خود بوی معینی را متصاعد می کنند که معمولاً برای انسان بوی نامساعدی است.

بیشتر گونه های سن های بالدار هستند ولی تعدادی نیز بی بال و یا بال کوتاه هستند . در بعضی از گونه ها هم افراد بال دار  و هم افراد بی بال کوتاه هو دیده می شود. سن ها دارای دگرگونی ساده هستند.

اکثر گونه ها خشکی زی هستند ولی تعداد زیادی نیز آبزی می باشند ، رژیم غذایی اکثر آنها گیاهخواری است و از شیره نباتات تغذیه می کنند و از آفات مهم کشاورزی محسوب می شوند. ولی بعضی از گونه ها شکاری بوده و از حشرات مفید محسوب می شوند.تعداد دیگری از گونه ها به انسان و دام ها حمله کرده و از خون آنها تغذیه می کنند ، ضمناً بعضی از گونه ها ناقل عوامل بیماری زا هستند.

 

 

طبقه بندی Hemiptera

بطور کلی Borror & Delong این راسته را مطابق روش China &mille طبقه بندی نموده اند که شامل سه زیر راسته است.زیر راسته ها عمدتاً بر مبنای ساختمان شاخک و موهای حسی مخصوصی روی سر آنها از هم تفکیک می شوند.

 

بعضی از خانواده های مهم آنها عبارتد از :

سن های آبزی Suborder   Hydrocorigae                                                                              Family      Corixidae

       "            Notonectidae

       "            Nepidae

                                                                                                                      Etc.          

 

 سن های نیمه آبزی یا ساحلی    Suborder  Amphibicorigae                                                   Famiy      Gerridae

     "           Hydrometridae

      Etc.

سن های خشکی زی                       Suborder   Geocorigae                                                       ساس ها                                                                     Family         Cimicidae                     "             Amthocoridae

      "             Miridae

      "             Nabidae

      "             Reduviidae

      "             Timgidae

      "              Lygaeidae

      "              Largidae

      "              Pyrrhocoridae

      "              Coreidae

      "              Scutelleridae

      "              Pentatomidae


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •