سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیم نیست آنکه با کسی که از معاشرتش ناگزیر است پسندیده رفتار نمی کند، تا آن گاه که خداوند برایش راهی بگشاید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----341914---
بازدید امروز: ----14-----
بازدید دیروز: ----20-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:26 عصر

زیر راسته Polyphaga

در این زیر راسته اولین حلقه شکم در سطح زیرین توسط پیش ران پاهای عقبی به دو قسمت تقسیم نشده و ضمناً لبه عقبی پیش ران پاهای عقب بطور کامل در عرض شکم کشیده شده است.

پی ران پاهای عقب hind Trochantera معمولاً کوچک و از محور وسط شکم دور شده اند،ضمناً این حشرات فاقد درز پشتی – پهلویی هستند، در این حشرات تنوع زیادی از نظر شکل شاخک ها،فرمول پنجه ها،و سایر خصوصیات وجود دارد.

 

 

خانواده Hydrophilidae (Water scavenger beetles)

مرفولوژی:

حشراتی کوچک تا بزرگ هستند(از چند میلیمتر تا 40 میلیمتر)، بشکل تخم مرغی و کمی محدب، برنگ سیاه و دارای شاخک های کوچک و چماقی و پالپ های آرواره پایین آنها بلند است.از نظر شکل ظاهری خیلی شبیه به Dytiscidae هستندفولی از روی شاخک ها و پالپ ها از یکدیگر تفکیک می شوند،پس سینه Metasternum بیشتر آنها بشکل یک تبغه بزرگ بطرف عقب کشیده شده است.

 

بیولوژی:

بیولوژی آنها شبیه به Dytiscidae است ولی از نظر رفتاری تا حدودی متفاوتند،حشرات کامل تقریباً همه چیزخوارند،ولی لاروها شکاری اند،این حشرات آبزی بوده و در آب های راکد از جمله استخرها،نهرها،و رود های آرام زندگی می کنند،مثل ؛ Hydrophilus sp.                

 

 

خانواده Staphylinidae (Rove beetles)

مرفولوژی:

حشراتی هستند با بدنی باریک و کشیده و دارای بالپوش های کوتاه بطوری که طول آنها معمولاً بزرگتر از عرض دو بالپوش هست و این وضعیت سبب رویت شدن قسمت عمده شکم از زیر بالپوش ها است. ولی بال های عقبی رشد کامل داشته و در زیر بالپوش ها تا شده و مستقر می گردد،دارای آرواره های نسبتاً قوی هستند،اکثراً برنگ سیاه یا قهوه ای بوده و اندازه آنها از چند میلیمتر تا 25 میلیمتر می رسد.

 

بیولوژی:

این حشرات در بسیاری از اماکن دیده می شوندولی اکثراً در اطراف مواد پوسیده و یا کودهای حیوانی،زیر سنگ ها،در کنار آب های جاری،نزدیکی قارچ ها و خاک برگ در لانه پرندگان،پستانداران،مورچه ها و موریانه ها دیده می شوند،بیشتر گونه ها شکاری هستند و رژیم غذایی حشره کامل و لارو یکسان است ولی عده معدودی پارازیت سایر حشرات هستند.

 

 

خانواده Silphidae (Carrion beetles)                                                         

مرفولوژی:

حشرات متوسط تا یزرگی هستند(1.5 تا 35 میلیمتر ولی اکثراً بیش از 10 میلیمتر طول دارند)، اغلب دارای رنگ های روشن می باشند،بدن آنها نرم و تا حدودی مسطح است،شاخک ها چماقی، پنجه ها 5 مفصلی .

 

بیولوژی:

این حشرات اکثراً در اطراف لاشه مرده حیوانات دیده می شوند،و از آنها تغذیه می کنند.بعضی از گونه ها درداخل مواد در حال پوسیدن زندگی می کنند ولی عده معدودی از آنها شکاری هستند و از حشرات کوچک می خورند.

تخم گذاری روی لاشه های مرده حیوانات یا داخل مواد در حال پوسیدن،لارو نیز از همان مواد تغذیه می کند. مثال ؛ Silpha sp.               

 

 

خانواده Lucanidae (Stag beetles)                                                             

مرفولوژی:

حشرات نسبتاً بزرگی هستند(حدود 37 میلیمتر یا بیشتر)، که آرواره های بالایی حشرات نر معمولاً رشد زیادی کرده و گاهی بیش از نصف طول حشره هستند و مانند شاخ های گوزن دندانه دار و منشعب می باشند،اغلب برنگ های تیره دیده می شوند.

 

بیولوژی:

این حشرات معمولاً در داخل چوب ها دیده می شوند و بعضی از گونه ها روی سواحل شنی طاهر می شوند،حشرات بالغ شب ها بطرف نور جلب می شوند،لاروها درداخل چوب های در حال پوسیدن دیده می شوند و اغلب از شیره موجود در داخل چوب های در حال پوسیدن تغذیه می کنند.

 

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •