سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... ای نهایت آرزوی آرزومندان !ای نهایت درخواستِ درخواست کنندگان ! ای غایت خواسته خواستاران ! ای والاترین رغبتِ راغبان ! ... فروتنی ام برای تو ودرخواستم از توست و مویه و زاری ام به سوی توست . [.امام سجّاد علیه السلام]
کل بازدیدها:----341934---
بازدید امروز: ----34-----
بازدید دیروز: ----20-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:26 عصر

خانواده Scarabaeidae (Scarab beetles)

مرفولوژی:

حشراتی متوسط یا بزرگ بوده،شاخکها زانویی ورقی و دارای 8 تا 11 مفصل،بالپوش ها سخت،لارو اسکارابئی فرم،پنجه ها 5 مفصلی،ساق پاهای جلو کم و بیش بزرگ شده و لبه خارجی آن دندانه دار .

بیولوژی:

رژیم غذایی گیاهخواری و معمولاً از برگ یا ریشه گیاهان تغذیه می کنند،گاهی از کود و چوب های پوسیده می خورند،لارو در زیر خاک، دوره نشو و نموی لاروی طولانی (2 تا 3 سال)، حشره کامل از برگ و گرده گل ها تغذیه می کند.

مثال؛ Polyphylla olivieri ،بطول حدود 3 سانتیمتر،برنگ قهوه ای با لکه های سفید بر روی بالپوش ها،لارو از ریشه درختان و گیاهان زراعی تغذیه می کنند و به آنها کرم سفید ریشه می گویند.

 

 

خانواده Buprestidae (Metallic wood boring beetles)

مرفولوژی:

اندازه حشره کوچک،متوسط یا بزرگ،بدن کشیده،کلفت و سخت،معمولاً تیره رنگ و براق،شاخک ها دندانه ای و 11 مفصلی،طرفین بالپوش ها ابتدا موازی و سپس یکدفعه شکسته و به یک نقطه ختم می شوند،پیش  گرده در طرفین قاعده گرد و بدون زاویه، پنجه ها 5 مفصلی،لارو ورمی فرم و بدون پا و حلقه اول قفسه سینه بزرگ و سر مخفی.

 

بیولوژی:

حشره کامل در روزهای آفتابی پرواز می کند و معمولاً روی تنه درختان دیده می شود،لارو چوب خوار و از زیر پوست درختان ضعیف تغذیه می کند،این چوبخواران معمولاً از درختان ضعیف یا مرده و پیر تغذیه میکنند،زیرا سرعت شیره نباتی در درختان سالم آنها را دفع می کند،معمولاً یک نسلی، زمستان گذرانی بصورت لارو، تخم ریزی در داخل شکاف های تنه و سرشاخه، لارو در زیر پوست و داخل چوب ایجاد گالری های کوتاه می نماید،شفیره در داخل گالری حاصل می شود.

  • Sphenoptera spp.  زیر پوست تنه درختان میوه هسته دار
  • Capnodis sp.  در محل طوقه و ریشه درختان میوه

 

 

خانواده Elateridae (Click beetles)

مرفولوژی:

حشراتی کوچک یا متوسط(12 تا 30 میلیمتر)، بدن کشیده و پهن معمولاً برنگ قهوه ای،شاخک ها دندانه ای و 11 مفصلی،طرفین بالپوش ها ابتدا موازی و سپس بتدریج شکسته و جمع می شوند، پیش گرده در طرفین قاعده زاویه دار،در زیر سینه اول مجهز به خار متوسطی است که در شیار سینه دوم قرار گرفته و بواسطه اتصال انعطاف حلقه اول و دوم قفسه سینه موجب پرش و وارونه شدن حشره می گردد.(البته در صورتی که حشره به پشت افتاده باشد)،پنجه ها 5 مفصلی،لارو الاتری فرم و معروف به کرم های مفطولی.

 

بیولوژی:

لارو ها معمولاً در داخل خاک ولی بعضی از گونه ها در چوب های پوسیده، زیر پوست درختان و غیره زندگی می کنند،بعضی گونه ها از آفات کشاورزی بوده و از ریشه و طوقه گیاهان تازه روئیده از جمله غلات و صیفی جات تغذیه می کنند،معمولاً یک نسلی،زمستان گذرانی لارو یا حشره کامل،حشرات کامل گیاهخوار بوده و روی نباتات دیده می شوند.

Alaus oculatus حشره نسبتاً بزرگی است که 38 میلیمتر طول دارد،روی پیش گرده دارای دو لکه نسبتاً سیاه به شکل چشم می باشد.

 

 

خانواده Lampyridae (Lightninbugs or fireflies )

مرفولوژی:

حشرات متوسط تا یزرگی هستند با بدنی نرمفپیش گرده بطرف جلو کشیده شده و سر را می پوشاند بطوری که سر از بالا دیده نمی شود،بالپوش ها نرم و قابل انعطاف و تقریباً مسطح،مفصل های انتهای شکم از خود نور تولید می کنند و این مفصل ها برنگ زرد مایل به سبز هستند.

 

 

بیولوژی:

بیشتر حشرات این خانواده از خود تولید نور می کنند،نور تولید شده بطور 100%از انرژی نورانی است،نور حاصله یواسطه اکسیداسیون ماده ای است بنام لوسیفرین Luciferin که در سلول های عضو تولید کننده نور تولید می شود.اعضاء تولید کننده نور دارای سیستم تراشه ای زیادی است که در حشره از طریق کنترل جریان هوا بداخل آنها میزان نور تولید شده را کنترل می نماید.لوسیفرین در حضور آنزیمی بنام لوسیفریناز اکسیده می شود.

فلاس هاس نور حاصل شده عکس العمل های جفتگیری حشره است و هرگونه فلاش های مخصوص به خود را تولید می کند.این حشرات در خلال روز روی نباتات دیده می شوند.لاروها شکاری بوده و از حشرات کوچک و حلزون ها تغذیه میکنند،حشرات ماده بیشتر آنها بی بال هستند و شبیه لاروها هستند،ولی تولید نور نمی کنند. مثل Photurus sp.           

 

 

خانواده Dermestidae (Dermested or skin beetles)

مرفولوژی:

حشرات کوچک(2 تا 12میلیمتر،)، بیضی شکل،بالپوش ها بطور کامل بدن را می پوشانند،سطح بالپوش ها اغلب فلس دار،شاخک ها سنجاقی یا چماقی،رنگ بدن معمولاً تیره،لاروها کارابئی فرم و پوشیده از مو.

 

بیولوژی:

حشرات کامل از گرده گل ها تغذیه می کنند ولی لاروها آفت انباری محسوب شده و معمولاً از پشم،پوستریال موم و غیره تغذیه می کنند،چند نسلی و زمستان گذرانی لارو و یا حشره کامل .

مثال ؛

· Dermestes maculatus که در حدود 6 میلیمتر طول دارد و برنگ سیاه با لکه های روشن روی بالپوش ها،روی مواد مختلف انباری تغذیه کرده و خسارت می زند.

· Attagenus sp.   بطول 3.5 تا 5 میلیمتر،برنگ خاکستری متمایل به سیاه،آفت انباری و از آرد تغذیه می کند.

· Trogoderma granarium آفت انباری مهمی است.

 

 

خانواده Anobiidae

مرفولوژی:

حشراتی هستند استوانه ای یا تخم مرغی شکل،بطول 1 تا 9 میلیمتر،بدن پوشیده از مو،سربطرف پایین خمیده شده و پیش گرده روی آن کشیده شده و از پشت دیده نمی شود،در بیشتر آنها سه مفصل انتهایی شاخک کشیده و بزرگتر شده است،در بعضی دیگر شاخک ها اره ای یا دندانه دار هستند.

 

بیولوژی:

بیشتر این حشرات در زیر پوست یا داخل تنه و سرشاخه درختان مرده زندگی می کنند،عده ای از آنها در داخل قارچ ها،یا داخل بذور و ساقه گیاهان زندگی می کنند.

  • Stegobium paniceum سوسک داروخانه،باعث آلودگی داروها و حبوبات می شود.
  • Lasioderma serricorne از تنباکوی خشک،وسایل و نمونه های موزه ها و کلکسیون های حشرات تغذیه می کنند.

 

خانواده Bostrichidae (Branch and twig borers)

مرفولوژی:

اکثراً دارای بدنی استوانه ای و کشیده هستند،سرآنها بطرف پایین خمیده شده و از سطح پشتی به سختی دیده می شود،طول بدن اکثرآنها بین 3.5 تا 12 میلیمتر ، رنگ آنها معمولاً سیاه یا قهوه ای و یا برنگ های دیگر است.

 

 

 

بیولوژی:

اکثر گونه های این خانواده چوبخوار بوده و در سرشاخه های درختان زنده و مرده از جمله درختان میوه نفوذ کرده و خسارت می زنند،بعضی از گونه های آنها دارای آرواره های فوق العاده قوی بوده و قادرند روکش سربی کابل های تلفن را جویده (گونه Scobicia decilivis ) و در آنها سوراخ ایجاد کنند که در نتیجه موجب اختلالاتی (قطع و وصل شدن ) در مکالمات تلفنی می شوند.

لارو بعضی از گونه های آنها خسارت نسبتآً زیادی به درختان میوه وارد می آورند (از طریق تغذیه از چوب)

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •