سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ذره ای از تکبّر به درون دل کسی راه نیافت، مگر آنکه به همان اندازه از خردش کم شد؛ اندک باشد یا بسیار . [امام باقر علیه السلام]
کل بازدیدها:----341920---
بازدید امروز: ----20-----
بازدید دیروز: ----20-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:27 عصر

خانواده Cucujidae (Flat Bark Beetles)

مرفولوژی:

حشرات این خانواده کاملاً مسطح هستند و به یکی از رنگ های قرمز،قهوه ای،و یا زرد دیده می شوند،بزرگترین آنها تا حدود 13 میلیمتر می رسد.

 

بیولوژی:

بیشتر این حشرات در زیر پوست درختان تازه بریده شده غیر مثمر خصوصاً افرا،بلوط،زبان گنجشک، تبریزی و غیره دیده می شوند، اکثر این حشرات شکاری بوده و از حشرات و کنه های کوچک در زیر پوست ذدرختان تغذیه می کنند،بعضی از گونه ها از جمله Catogenus spp.  در مرحله لاروی پارازیت حشرات Cerambicidae  و Braconidae هستند و دگرگونی اغراقی Hypermetamosphosis دارند. معدودی از گونه های آن آفت انباری بوده و از غلات و آرد تغذیه می کنند که مهمترین آنها Orygaephilus surinamensis می باشد.

 

 

خانواده کفشدوزک هاLadybird beetles)  Coccinellidae (

مرفولوژی:

کفشدوزک ها حشرات کوچک به شکل نیمه کروی و برنگ های مختلف زرد،قرمز،سیاه، سفید، با لکه های مختلف روی بالپوش ها و پیش گرده،پنجه ها 3 مفصلی، لارو کارابئی فرم و مجهز به خارهایی روی بدن یا نقاط یا نوارهای رنگی.

 

بیولوژی:

معمولاً رژیم غذایی لارو و حشره کامل گوشتخوار و حشره خوار،از گروه حشرات مفید بوده و اهمیت زیادی دارد،ولی عده معدودی از کونه ها گیاهخوار و آفت محسوب می شوند،چند نسلی و شکل زمستانی بصورت دسته جمعی در زیر برگ ها و غیره،مثال :

  • Coccinella septempunctata کفشدوزک 7 نقطه،حشره خوار بوده و معمولاً از شته ها و شپشک ها تغذیه می کنند،بطول 5 تا 8 میلیمتر،قرمز رنگ با 7 لکه سیاه روی بالپوش ها و پیش گرده.
  • Epilachna chrysomelina ، گیاهخوار،از برگ گیاهان مختلف از جمله جالیز تغذیه می کنند،(هم لارو و هم حشره کامل خسارت وارد می کنند.)
  • Rodalia cardinalis ،در مبارزه بیولوژیک با شپشک استرالیایی Icerya purchasi فوق العاده موفق بوده است.(در کالیفرنیا و در شمال ایران) این کفشدوزک را از استرالیا وارد نموده اند.

 

خانواده Tenebrionidae (Darking beetles)   

مرفولوژی:

طول حشره در گونه های مختلف متفاوت است،بیشتر گونه ها برنگ تیره،پنجه های پای عقب 4 مفصلی ولی پنجه های پاهای میانی و جلویی 5 مفصلی،حفره های اطراف پیش ران جلو بسته،چشم های مرکب آنها شکاف دار،شاخک ها 11 مفصلی و تسبیحی شکل، و پنج حلقه زیر شکم قابل رویت است.

 

بیولوژی:

معمولاً در انبارها،داخل خاک و زیر پوست درختان دیده می شوند،تغذیه از مواد پوسیده گیاهی و محصولات انباری ، بعضی گونه ها گوشتخوار و شکاری.

  • Tribolium sp. بطول حدود 5 میلیمتر و برنگ قهوه ای،آفت انباری که از آرد تغذیه می کند.
  • Tenebrio moliter بطول حدود 13 تا 17 میلیمتر و برنگ سیاه یا قهوه ای تیره ، تغذیه از بقولات خشک و غیره.

 

در جنس Eleodes spp.  یکی از رفتار بارز آنها این است که در هنگام عبور از مقابل یک دشمن احتمالی وضعیت راه رفتن آنها بسیار جالب است،بدین ترتیب که انتهای شکم را بلند کرده و با زاویه 45 درجه نسبت به زمین حرکت می کند،و بنظر می رسد که حشره روی سر خود ایستاده و راه می رود و در صورتیکه به آنها دست زده شود و یا آشفته شوند از خود ماده بدبویی را تولید می کنند.

 

 

خانواده Meloidae (Blister beetles)

مرفولوژی:

حشراتی به اندازه متوسط با بدنی استوانه ای کشیده و نرم،سر کشیده و متمایل به پایین،پیش گرده باریک تر از سر و یا بالپوش هاست. لارو به اشکال مختلف (پس از هر تغییر جلد شکل لارو عوض می شود) بوده و ئگرگونی اغراقی می باشد.

 

بیولوژی:

رژیم غذایی حشرات کامل گیاهخوار بوده و آفت سیب رمبنب،گوجه فرنگی، بادمجان،لوبیا،نخود،جالیز،اسفناج،هویج و غیره محسوب می شود.ولی لارو بعلت تغذیه از تخم ملخ ها مفید می باشد،بعضی گونه ها از تخم بعضی از زنبورها نیز تغذیه می کنند،لاروها در زیر خاک زندگی می کنند،معمولاً یک نسلی،تخم گذاری در خاک.

Epicauta spp.  از این خانواده می باشد،وجه تسمیه این حشرات به این دلیل است که مایع داخل بدن گونه های معمولی آن حاوی ماده ای بنام Cantharadin است که وقتی به پوست بدن انسان مالیده می شود تاول می زند.

دگرگونی این حشرات اغراقی است و دارای اشکال مختلف لاروی هستند،اولین سن لاروی را Triumgulim گویند که پاهای بلندی داشته و فعال می باشند،از تخم ملخ ها تغذیه کرده و یا وارد لانه زنبورها می شوند و از تخم آنها می خورند،سن دوم لاروی شبیه Trium است ولی پاهای آن کوچکتر است،سنین سوم،چهارم و پنجم لاروی، لارو کمی ضخیم تر شده و اسکارابئی فرم است،در سن ششم لارو دارای بدنی ضخیم شده و ضمائم خود را از دست می دهد و به آن لارو مخفی یا شفیره دروغین می گویند.

 

 

خانواده سوسک های شاخک بلند Cerambycidae (Long Horend Beetles)

مرفولوژی:

حشراتی نسبتاً بزرگ و کشیده و استوانه ای،شاخک ها خیلی دراز و گاهی بلندتر از طول بدن،از این جهت به شاخک دراز معروف هستند. پاها بلند،پنجه ها بنظر 4 مفصلی است،ولی مفصل چهارم در مفصل سوم مخفی شده و در حقیقت 5 مفصلی هستند و با مشکل دیده می شوند.این وضعیت مفصل بندی در دو خانواده Ceramby و Chryso دیده می شود ولی از روی شاخک آنها و سایر خصوصیات در کلید شناسایی از یکدیگر تفکیک می شوند،لارو ورمی فرم،بدون پا و حلقه های بدن لارو دارای برجستگی های گوشتی است،ضمناً لاروهای آنها با لاروهای Buprestidae از نظر مسطح و عریض نشدن حلقه ای سر متفاوت است.

 

بیولوژی:

رژیم غذایی گیاهخواری است و لارو در داخل تنه و شاخه های درختان مثمر و غیر مثمر،و گاهی چوب های خشک از آفات مهم محسوب می شوند،معمولاً یک نسلی، گاهی دوره نشو و نموی لاروی طولانی ( 2 تا 3 سال)، زمستان گذرانی بصورت لارو،حشرات بالغ گونه هایی که برنگ روشن هستند معمولاً فعالیت روزانه داشته و روی گل ها تغذیه می کنن ولی گونه هایی که رنگ تیره دارند،فعالیت شبانه داشته و روزها در زیر پوست درختان ویا روی درختان استراحت می کنند.مثال ؛

Ospheranteria coeruleseens ، بطول 2 سانتیمتر،برنگ سیاه و آفت درختان میوه زردآلو، بادام، گلابی و غیره. گونه های معدودی از آنها به درختان زنده حماه می کنند ولی اکثرا آنها ترجیح می دهند از درختان تازه قطع شده تغذیه نمایند.

خانواده Bruchidae (Seed beetles)

مرفولوژی:

حشرات کوچک(اکثراً کمتر از 5 میلیمتر)، شکل بند کشیده و مسطح و بطرف جلو باریک تر است،برنگ خاکستری تا قهوه ای،سر کوتاه،و بطرف جلو حالت پوزه مانند دارد،بالپوش ها کوتاه و انتهای شکم لخت،پنجه ها 4 مفصلی.

 

بیولوژی:

لارو از آفات مهم انباری است و معمولآً از داخل دانه های نخود،عدس،لوبیا،باقلا و غیره تغذیه می کند و در همانجا به شفیره تبدیل می شوند،یک نسلی یا چند نسلی،زمستان گذرانی معمولاً حشره کامل،تخم گذاری روی دانه های انباری و گاهی روی گل ها و میوه ها.

  • سوسک نخود Bruchus pisorum
  • سوسک لوبیا Acanthoscelides obtectus

 

این سوسک ها تخم خود را در روی غلاف میوه و نخود و لوبیا قرار می دهند،لاروها داخل میوه ها یا دانه های نخود و لوبیا می شوند،سوسک نخود فقط در مزرعه تخم گذاری می کند ولی سوسک لوبیا می تواند در انبار نیز روی لوبیا تخم ریزی نماید.بهر صورت هر دو گونه در انبار نیز به خسارت زدن ادامه می دهند.

 

 

خانواده Chrysomelidae (Leaf beetles)

مرفولوژی:

حشرات نسبتاً کوچک(معمولاً کمتر از 13 میلیمتر طول)، بدن کشیده و بیضی،شاخک ها نخی و 11 مفصلی،رنگ عمومی بدن متنوع ولی بیشتر گونه ها زرد با حاشیه سیاهرنگ،لارو کارابئی فرم،پنجه ها 4 مفصلی،همانطور که گفته شد این خانواده از نظر ساختمانی خصوصاً پنجه پاها شبیع به خانواده Cerambycidae است با این تفاوت که شاخک های آن کوتاهتر،اندازه بدن کوچکتر و تخم مرغی شکل است.

 

بیولوژی:

حشرات کامل و لارو معمولاً برگخوار،بارو بعضی از گونه ها از ریشه بعضی از گیاهان تغذیه می کنند،یک نسلی یا چند نسلی،زمستان گذرانی معمولاً حشره کامل.

Galerucella luteola یا برگ خوار نارون از این خانواده ، بالپوش ها برنگ خاکستری متمایل به زرد یا سبز با حاشیه سیاه رنگ بطول 7 میلیمتر.

 

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •