سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«بی گمان ابراهیم (خود به تنهایی) امتی مطیع خداوند وپاکدین بود و از مشرکان نبود .»، روایت شده است که وی آموزگار نیکی ها بود . [در تفسیر سخن خدای متعال]
کل بازدیدها:----341925---
بازدید امروز: ----25-----
بازدید دیروز: ----20-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:28 عصر

خانواده سرخرطومی ها Curculionidae (Snout beetles)

مرفولوژی:

حشراتی هستند به اندازه و اشکال مختلف ولی سر این حشرات کشیده و بشکل خرطوم بلند یا کوتاه در آمده که از این جهت به آنها سرخرطومی گویند،بدن تقریباً بیضی شکل،شاخک ها زانویی و در انتها گرزی،پنجه ها 4 مفصلی،لارو ورمی فرم بدون پا و قوسی.

 

بیولوژی:

رژیم غذایی معمولاً گیاهخوار،لارو از قسمت های مختلف گیاهان از جمله برگ،ساقه های نرم،گل، میوه،و دانه،و از داخل آنها تغذیه می کنند ولی حشرات کامل در بافت میزبان ایجاد سوراخ می کنند و تغذیه می نمایند،و از آفات مهم محصولات کشاورزی و انباری محسوب می شوند،زمستان گذرانی لارو یا حشره کامل،یک یا چند نسلی.

  • Hypera postica سرخرطومی یونجه
  • Calandra spp. شپشه گندم و برنج،آفت انباری

 

 

 

خانواده  Scolytidae(Bark or Engraver beetles)

And Ambrosia or timber beetles                    

مرفولوژی:

حشراتی کوچک تا متوسط(1 تا 9 میلیمتر)،شکل بدن استوانه ای و برنگ قهوه ای یا سیاه،شاخک ها کوتاه،زانوئی،و در انتها گرزی،پنجه ها 4 مفصلی، لارو ورمی فرم و بدون پا و قوسی.

 

بیولوژی:

رژیم غذایی گیاهخواری،در اکثر گونه های آن که به آنها سوسک های چوب خوار گویند لارو و حشره کامل در زیر پوست درختان از چوب تغذیه می کنند،از طذیق تغذیه در زیر پوست کانال ها یا دالان های طولی و عرضی ایجاد می کنند،از آفات مهم کشاورزی محسوب می شوند،زمستان گذرانی بصورت لارو،چند نسلی،تخم ریزی زیر پوست تنه و یا شاخه ها و در طرفین دالان های ایجاد شده توسط حشره ماده.

مثل Scolytus sp.  آفت درختان میوه و غیر مثمر

این حشرات در زیر پوست و روی چوب سخت ایجاد گالری یا کانال می کند،ابتدا حشره بالغ نر و ماده وارد شده و ایجاد یک گالری و یا چندین گالری می نماید و سپس حشره ماده در کنار داخل آنها تخم گذاری می نماید،این گالری ها را Brood Glaeries می نامند،سپس تخم تفریخ شده و لاروهای حاصله هریک جداگانه گالری های دیگری را تقریباً عمود بر گالری اولیه را ایجاد می نمایند،این گالری ها در ابتدا باریک و هرچه لارو بزرگتر می شود در انتها پهن تر می شود،این گالری ها مجموعاً شکل خاصی را در زیر پوست و روی چوب درخت ایجاد می نماید،پس از تکمیل دوره رشد و نمو لاروی،هریک از لاروها در انتهای گالری خود تبدیل به شفیره می شوند و سپس حشره کامل از طریق سوراخ کوچکی(به قطر حدود 1 تا 2 میلیمتر) از داخل درخت خارج می شود.

روی پوست درختان آلوده معمولاً سوراخ های خروجی بسیار زیادی وجود دارد که مبین وجود اینآفت در داخل آنها است که نهایتاً موجب ضعف و خشکیدن قسمتی یا تمام درخت می شود.

گونه های مختلف سوسک های چوب خوار به گونه های مختلفی از درختان حمله می کنند.بعضی از آنها فقط به درختان تازه بریده شده حمله می کنند در حالی که گونه های دیگر ممکن است به درختان زنده نیز حمله کنند.

بعضی از سوسک های چوبخوار موجب انتقال عوامل بیماری زای گیاهی می شوند از جمله بیماری Dutch Elm Diseases که یک نوع بیماری قارچی درختان نارون است(در اروپا و آمریکا) که توسط سوسک چوبخوار Scolytus multistriatus  منتقل می گردد که موجب خشکیدن بسیاری از درختان نارون گردیده است.

گروه دیگری از گونه های این خانواده بنام Ambrosia or Timber beetles داخل جوب درخت شده و ضمن ایجاد گالری یا تونل از قارچ هایی که خودشان در آنجا پرورش می دهند تغذیه می کنند ولی از چوب تغذیه نمی کنند،خسارت حاصله به درختان به واسطه تونل های زیادی است که این حشرات در آن ایجاد می کنند. لاروها در داخل گالری های فرعی از گالری های اصلی زندگی می کنند و گاهی توسط بالغین به آنها قارچ تغذیه می شود.هرگونه معمولاً روی نوع خاصی از قارچ تغذیه می کند.پس از خارج شدن حشره ماده از درخت این حشره کنیدی های قارچ مربوطه را که به قسمت های مختلف بدن وی چسبیده است به درختان جدید برده و پس از وارد شدن در آن در گالری خود پرورش می دهد.

مثال؛ Scolytus multistriatus

حشرات گروه دوم(قارچ خوارها) تفاوت مرفولوژیک مهمی با حشرات گروه اول یعنی سوسک های چوب خوار ندارند ، فقط سوسک های چوب خوار دارای یک خار بلند در قسمت نوک ساق پای جلو هستند.

 

 

 

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •