سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مایه بیم (از خدا)، دانش است . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----341991---
بازدید امروز: ----46-----
بازدید دیروز: ----45-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:31 عصر

خصوصیاتی که در تشخیص بالپولکداران در سطح خانواده مورد استفاده قرار میگیرند:

تشخیص حشرات کامل پولکداران از روی کلید شناسایی آنها کار نسبتاً مشکلی است لذا برای افراد مبتدی و دانشجویان علاقمند استفاده از تصاویر مقایسه ای آنها راحت تر خواهد بود.

ولی تشخیص دقیق و صحیح آنها خصوصاً انواع کوچکتر از روی تصاویر اطمینان زیادی ندارند در این موارد توصیه میشود از کلید شناسایی آنها استفاده شود.

خصوصیات مهمی که در تشخیص حشرات کامل بالپولکداران تا سطح خانواده در کلیدهای شناسائی آنها مورد استفاده قرار گرفته اند عبارتند از :

رگبندی بالها،شاخکها،چشمهای ساده، نحوه اتصال بالها به یکدیگر ،قطعات دهانی، پاها و شکم.

بمنظور تشخیص رگبندی بالها اغلب لازم است بالها را توسط مواد شیمیائی شستشو و سفید نمود . و یا حداقل لازم است به دقت قسمتی از پولکهای سطح زیر بال راخراش داده تا رگبالهای معینی قابل رویت شوند .

رگبندی بال:        wingvenation

رگبندی بالها در این راسته نسبتاً ساده است زیرا رگیالهای عرضی آنها نسبتاً کمتر بوده و انشعابات زیادی از رگبالهای طولی وجود ندارد.

گر چه اختلاف نظرات در مورد تفسیر رگبندی بالهای بالپولکداران وجود دارد ولی در اینجا از تفسیر costock استفاده میشود.

وضعیت رگبندی بال این حشرات را در زیر راسته jugate میتوان مشاهده نمود زیرا که رگبندی بالهای جلو وعقب یکسان است .

در بالهای این زیر راسته رگ زیر کناری (sc) subcosta  ساده بوده و یا دارای دو انشعاب است ،رگ شعاعی یا زندی (R) Radius پنج شاخه ای گه گاه شاخه ای ،رگ میانی (M) Midia سه شاخه ای ، رگ بازوئی (cu) cubitus دو شاخه ای، و معمولاً دارای سه رگ عقبی (A) Analveins میباشند .

در زیر راسته Frenate رگبندی بالهای عقب کاهش یافته است ، رگ شعاعی یا زندی (R) در بالهای جلو معمولاً دارای پنج شاخه (و گاهی کمتر ) است ولی در بالهای عقب رگ ناحیه شعاعی (Rs) Radial sector  منشعب نشده ولی رگ شعاعی اصلی (R1) با رگ زیر کناری (sc) ادغام شده است . قسمت قاعده ای رگ میانی در بیشتر آنها تنحلیل رفته و در نتیجه یک سلول یا حجره بزرگ بنام سلول قاعده ای (Discal cell) در وسط بال بوجود میآید . اولین رگبال عقبی (A) در بالهای جلوی بیشتر حشرات این زیر راسته تحلیل رفته است .

رگبندی اشاره شده در فوق یک وضعیت کلی و عمومی است ولی در زیر راسته frenate   رگیالها ممکن است به راههای مختلف در یکدیگر ادغام و یا هم قاعده شوند که در کلید شناسایی خانواده های مختلف اهمیت دارند .

رگ زیر کناری (sc) در بال جلو تقریباً همیشه از سلول قاعده ای (Dc) جدا و آزاد است و بین رگ کناری (c)  costaو سلول قاعده ای (Dc) واقع میشود .

انشعابات رگ شعاعی یا زندی از قسمت پهلوی جلویی سلول قاعده ای یا از گوشه نوک جلوئی آن منشعب میگردد . دو یا بیشتر از انشعابات رگ شعاعی اغلب در قسمت پائین نزدیک به سلول قاعده ای متحد یا ادغام شده اند. بعضی از انشعابات رگ شعاعی گه گاه پس از جدائی از یکدیگر مجداداً در هم ادغام میشوند در نتیجه حجره ها یا سلولهای کمکی (Accessorycells) بوجود می آیند .

سه شاخه رگ میانی (M)در هر دو بال معمولاً از قسمت نوک سلول قاعده ای منشعب میشود ولی ممکن است با یک شاخه از رگ شعاعی در فاصله ای پائین تر از سلول قاعده ای در هم ادغام شوند .

محل اتصال2 M به قسمت جلوی سلول قاعده ای در تشخیص گروههای مختلف اهمیت دارد ،وقتی که این محل در وسط قسمت جلو سلول قاعده ای باشد، رگ بازوئی (cu) که قسمت عقب این سلول را تشکیل میدهد سه شاخه خواهد بود ،ولی مقتی که محل اتصال M2  به قسمت جلو سلول قاعده ای نزدیک به M3 و دورتر به M1 باشد در این حالت بازوئی (cu) چهار شاخه به نظر میرسد.

تغییرات رگبندی در بالهای عقب زیر راسته Frenate  اساساً مربوط به وضعیت ادغام sc+R1 وRs و  تعداد رگبالهای عقبی (A)میباشد در خانواده های پست تر R از Sc در قاعده بال جدا میشود و R1 بشکل یک رگبال عرضی بین Rs  و Sc در جائی در قسمت پهلوی جلوئی سلول قاعده ای واقع میشود . نهایتاً R1 با Sc  ادغام میگردد و تنها رگبالی که به حاشیه بال میرسد Sc میباشد . ولی به هر حال این رگبال را در حاشیه بال Sc+R1 مینامند . در بیشتر حالات Sc و R در قاعده با یکدیگر ادغام شده اند و یا ممکن است در قاعده از یکدیگر مجزا ولی در فاصله کمی جلوتر در طول پهلوی جلویی سلول قاعده ای در هم ادغام شوند.

سایر خصوصیاتی که در کلید شناسائی بالپولکداران مورد استفاده قرار گرفته اند:

یکی دیگر از خصوصیات بال ها که در تشخیص بالپولکداران مورد استفاده قرار گرفته است نحوه اتصال بالهای جلو و  عقب در هر طرف بدن است . در زیر راسته jugate در قاعده بالهای جلو یک زائده کوچکی بنام زین (jugum) وجود دارد که روی لبه جلوئی قاعده بالهای عقب قرار گرفته و بالهای عقب و جچلو را بهم متصل مینماید .

در حالیکه در بیشتر حشرات زیر راسته Frenate بالهای عقب و جلو توسط ترمز (Frenulum) بهم متصل میشود که عبارتست از یک موی بزرگ (در نرها) یا یک سری از موهای بزرگ (در بیشتر ماده ها) که از قسمت زاویه قاعده ای (Humeralangle) بال عقب منشعب شده اند و در زیر یک سری پولکهای واقع در قاعده یالهای جلو جفت شده و بالهای عقب و جلو را بهم متصل میکنند.

در بعضی پروانه ها و بعضی از شب پره ها ترمز (Frenulum) وجود ندارند ، بلکه زاویه قاعده ای (Humeralangle) بال عقب معمولاً پهن شده و در زیر لبه عقبی بال جلو جفت شده و بالهای عقب و جلو را بهم متصل مینماید .

برخی از بالپولکداران کوچک (Microlepidoptera) دارای خارهای کوچک مو مانند هستند که در زیر پولکها یا فلسها قرار گرفته که به آنها آکولی (Aculeae) می گویند .

خصوصیات سر که مورد استفاده در شناسائی قرار میگیرند عبارتند از : شاخکها ،چشمهای ساده و قطعات دهانی .

شاخکهای پروانه ها کشیده و چماقی هستند ، در حالیکه شاخکهای شب پره ها معمولاً نخی ،موئی یا پروش هستند .

مفصل قاعده شاخک در بعضی از  (Microlepidoptera) کشیده و برزگ شده و وقتی که شاخک را به طرف پائین و بالا خمیده کنیم این مفصل درست در مقابل چشمها قرار میگیرد این مفصل را سر پوش یا کلاهک چشم (Eyecap) می گویند .

بیشتر شب پره ها دارای یک جفت چشم ساده هستند که روی قسمت بالای سر نزدیک به حاشیه چشمهای مرکب واقع شده اند این چشمهای ساده را موقعی میتوان دید که موها و پولک ها را کنار زده و مشاهده نمود.

شکل پالپهای آرواره  های پائین یا لب پائین در تشخیص بعضی از خانواده های   (Microlepidoptera)  مورد استفاده قرار میگیرند .

خصوصیاتی از پاها که مورد استفاده در شناسائی بالپولکداران واقع میشوند عبارتند از شکل خار روی ساق پاها و ناخن های روی پنجه ها ، وجود یا عدم وجود خار روی پاها و گه گاه ساختمان اپی فیز (Epiphysis)

اپی فیز عبارت است از  یک بالشک متحرک روی قسمت داخلی ساق پاهای جلو ، این آلت احتمالاً برای تمیز کردن شاخک به کار برده میشود .

پاهای جلوئی برخی از پروانه ها کاملا کوچک یا تحلیل رفته اند مثل (Nymphalidae) .

 

مطالعه رگبندی بال در بالپولکداران:

مطالعه رگبندی بال در حشرات راسته بالپولکداران گاهی مستلزم استفاده از مواد شیمیایی مختلفی نیست مثلاً ممکن است با ریختن چند قطره الکل ،اتر یا کلرو فرم  روی بالها بتوان رگبندی آنها را براحتی مشاهده نمود ، ویا میتوان با دقت کافی مقداری از پولکهای روی بال را تراشیده و رگبندی را نمایان ساخت .

  ولی در بسیاری از موارد لازم است بالها را به وسیله مواد شیمیائی مختلف بی رنگ کرده تا جزئیات رگبندی آنها را مشاهده نمود

    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •