سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرخوری مایه دوری از خداوند است که به سرپیچی کردنها نیرو می بخشد؛ پس شکمهایتان را پر نکنید که نورحکمت در سینه هایتان خاموش می شود [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----342010---
بازدید امروز: ----17-----
بازدید دیروز: ----48-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:31 عصر

زیر راسته  Jugate

حشرات این زیر راسته که عموماً شب پره ها هستند در لبه عقبی قاعده بال جلو دارای یک زبانک کشیده و گرد هستند که به آن زین (Jugum) گفته میشود و موجب اتصال بالهای جلو و عقب میگردد. وضعیت رگبندی بالهای جلو و عقب مشابه هم بوده و Rs در بال عقب و همچنین در بال جلو دارای انشعابات زیادی است . این زیر راسته از نظر تعداد گونه نسبتاً کوچک و حشرات آن کمیاب است .

 

زیر راسته Frenate

در حشرات این زیر راسته بالهای عقب کوچکتر از بالهای جلو بوده رگبندی آنها نیز کاهش یافته است . در بالهای عقب Rs هرگز منشعب نمی شود ، بالهای جلو  و عقب هر طرف بدن به وسیله ترمز (Frenulum) و یا بوسیله زاویه بازوئی (Humeral angel) بزرگ شده بال به یگدیگر متصل میشوند. اکثریت حشرات راسته بالپولکداران در این زیر راسته قرار دارند.

 

گروه بالپولکداران کوچک Microlepidoptera

حشرات این گروه شامل بسیاری از شب پره ها به اندازه ها و و اشکال مختلف می باشند اکثراً کوچک هستند و عرض آنها با بالهای باز معمولاً از 20 میلیمتر کمتر است ولی عده معدودی از آنها بزرگتر و عرض انها تا 50 میلیمتر نیز میرسد . بعضی از آنها دارای بالهای نسبتاً پهن (بالهای جلویی کم و بیش مثلثی شکل و بالهای عقبی به پهنای بالهای جلو و کمی پهن تر آنها هستند) ، و بعضی دیگر دارای بالهای(جلو و عقب ) باریک و در انمتها نوک تیز هستند . رگبندی بالها در خانواده های مختلف متفاوت ولی آنهائی که با لهایشان پهن است دارای دو رگ عقبی (Anal vein) در بال جلو و سه رگ عقبی در بال عقب هستند . بیشتر آهانا دارای خار بر روی ساق پا و همچنین عده ای دیگر دارای موهایی در روی حاشیه الهای عقب می باشند . تقریباً نصف گونه های راسته بال پولکداران در این گروه قرار گرفته اند و شامل خانواده های زیادی هستند که بعضی از خانواده های مهم انها عبارتند از :

 

خانواده   (smout and Grass moths)  pyralidae

مورفولوژی:

شب پره های کوچکی هستند با بدنی ظریف، بالهای جلویی کشیده یا مثلثی شکل ، و رگبال بازوئی (Cubitus) ظاهراً 4 شاخه میباشد ، بالهای عقبی معمولاً پهن هستند و رگبالهای sc و R در بالهای عقب معمولاً نزدیک بهم بوده و قاعده R تحلیل رفته و قسمت  انتهایی آنها در هم ادغام شده است . پالپهای لب پایین کشیده شده و سر حشره خرطوم شکل به نظر میرسد.

بیولوژی:

این خانواده از نظر تعداد گونه دومین خانواده راسته بالپولکداران است .  گونه های مختلف از نظر خصوصیات بیولوژِکی و رفتاری تنوع زیادی دارند ولی لارو آنها اکثراً برگخوار و یا از آفات مهم انباری میباشند و از خشکبار ، آرد و مواد حیوانی تغذیه میکنند . شب پره آرد  - Ephestia kuehniella 

کرم موم خوار زنبور عسل Galeria melonella   

 

خانواده     :pterophoridae (plume moth)

مرفولوژی:

شب پره های کوچکی هستند با بدنی کشیده و برنگ خاکستری تا قهوه ای، بالهای آنها طولاض به دو یا سه بخش پر مانند تقسیم شده است .

هر یک از بالهای جلو دارای دو بخش ولی بالهای عقب به سه بخش تقسیم شده اند . پاهای آنها نسبتاً  بلند است ،هنگام استراحت بالهای جلو و عقب نزدیک بهم تا خورده و بطور افقی با زاویه مستقیم نسبت به بدن نگه داشته میشوند .

بیولوژی:

لارو آنها اغلب موجب لوله شدن برگها شده و یا از داخل ساقه ها تغذیه میکنند و گاهی خسارت نسبتاً زیادی میزنند .

The grape plume moth – pterophorus periscelidactylus

لارو از آفات مو محسوب شده و موجب چسبیدن قسمتهای انتهایی برگها به یکدیگر شده و در داخل از آنها تغذیه می کند .

 

 

 خانواده Olethreutidae     

مرفولوژی:

شب پره های کوچک ، بالهای جلوی پهن ،معمولاً برنگ خاکستری و قهوه ای یا مخلوط،

روی بالهای جلوئی دارای لکه یا نوار،بالهای عقبی دارای ریشک.

بیولوژی:

لاروها گیاهخوار بوده و دارای میزبانهای متنوع ، از برگ،ساقه،جوانه،ومیوه تغذیه میکنند و گاهی برگها را بصورت لوله ای در می آورند . از آفات مهم درختان میوه و غیره مثمر محسوب می شوند . مثال:

Laspeyresia  pomonella    - معروف به پروانه ، کرم سیب ،لارو داخل میوه و از دانه ها تغذیه میکند .

 

خانواده Tortricidae

 

مرفولوژی:

شب پره های کوچکی هستند معمولاً برنگ خاکستری ، زرد یا قهوه ای با لکه های مختلف روی بالها ، بالهای جلویی در گوشه ها تقریباً چهار گوش ، بالها هنگام استراحت بصورت شیروانی روی بدن واقع میشوند .

 

بیولوژی:

لاروها معمولاً گیاهخوار بوده و باعث پیچیدگی و لوله شدن و بهم چسبیدن برگها میشوند و در داخل آنها پیله تنیده و تبدیل به شفیره میشوند، ممکن است در زیر پوست درختان و یا قسمتهای دیگری پیله تنیده و شفیره شوند، بیشتر گونه ها از گیاهان با دوام تغذیه میکنند . مثال:  برگخوار مو sparganotis pillerana

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •