سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسرکم ! ... اندرزهای حکیمان را بپذیر و فرمانهایشان را پی گیری کن [امام علی علیه السلام ـ در سفارش به پسرش محمّدبن حنفیه ـ]
کل بازدیدها:----342014---
بازدید امروز: ----21-----
بازدید دیروز: ----48-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:33 عصر

خانواده (Tent caterpillars and lappet Moths) Lasiocampidae

مرفولوژی:

شب پره هایی به اندازه متوسط، بدنی کلفت، سطح بدن پاها و چشمها پوشیده از مو، شاخکها تا حدودی پر مانند یا شانه ای هستند، (Feathery Or pectinate) ولی
دندانه های شاخک در حشره نر بلندتر است، فاقد ترمز
(Frenulum) هستند، زاویه بازوئی بالهای عقبی توسعه یافته و دارای رگبالهای عقبی است، اکثر  این شب پره ها برنگ قهوه ای یا خاکستری هستند. لاروها پوشیده از موم می باشند.

 

بیولوژی:

لاروها برگخوار بوده (معمولاً از درختان جنگلی) و اغلب موجب خسارت زیادی
می شوند، لاروها پس از رشد کامل در داخل پیله به شفیره تبدیل می شوند. زمستان گذرانی معمولاً بشکل تخم و یک نسلی هستند.

Malacosoma sp پروانه تخم انگشتری« برنگ قهوه ای روشن در اواسط تابستان دیده می شوند، تخمها را بصورت دسته های حلقه مانند در اطراف سرشاخه ها قرار می دهند، تخمها در بهار سال بعد تفریخ می شوند. لاروها بصورت دسته جمعی فعالیت می کنند و اقدام به ساختن لانه خیمه مانند ابریشمی در اطراف محل تخمها می نمایند  که بعنوان سرپناهی برای لاروها می باشد و پس اط تغذیه از برگها و رشد کامل در همانجا پیله تنیده و به شفیره تبدیل می شوند. در مواردی دیده شده است که درختان زیادی در اثر حمله این آفت عاری از برگ شده اند.

 

تیره (Giant silkworm moths and Royal moths) – Saturnidae

مرفولوژی:

پروانه های بسیار بزرگ (عرض بدن بعضی از آنها با بالهای باز تا 250 میلیمتر می رسد) بالهای عریض، روی هر یک از بالها یک لکه گرد و چشمک مانند ، سر کوچک شاخکها از دو طف شاخه ای (Bipectinate)، قطعات دهانی حشرات کامل تحلیل رفته و تغذیه نمی کنند، لارو لخت یا مودار یا خاردار، شفیره داخل پیله تشکیل می شود که به شاخه درختان یا بوته ها چسبیده یا در لابلای برگها یا روی زمین تشکیل می شود.

بیولوژی:

لارو برگخوار و معمولاً آفت درختان جنگلی، مثال Saturnia pyri لارو آفت برگ درختان گلابی . غیره. از بعضی گونه های آن برای تهیه ابریشم استفاده شده است.

 

خانواده (Sphimx or Hawk Moths) - Sphimgidae

مرفولوژی:

پروانه هایی متوسط تا بزرگ، (عرض بدن با بالهای باز در بعضی از آنها تا 130 میلیمتر
می رسد)دارای بدنی قطور، بالهای جلو باریک و کشیده ومثلثی شکل  بدن حشره دوکی شکل بوده و هم از جلو و هم از عقب باریک و نوکتیز شده است، شاخکها در وسط یا بطرف انتها کمی کلفت شده اند، رگبالهای زیر کناری و شعاعی در بال های عقب بوسیله یک رگ عرضی بهم متصل شده اند خرطوم در بیشتر گونه ها خیلی بلند و گاهی به درازی طول بدن یا بلندتر از آن روی حلقه هشتم شکم لارویک زائده شاخ مانند وجود دارد.

 

بیولوژی:

این پروانه ها دارای پروازهای سریع در طول روز، یا هنگام غروب یا صبح زود هستند بیشتر آنها شبیه مرغان مگس خوار (Hummingbird) بوده و در بالای گلها پرواز کرده و خرطوم خود را وارد گلها می کنند، در بعضی از آنها قسمتی از بالها فاقد فلس می باشد.لارو بیشتر آنها برگخوار و از آفات مهم درختان غیر مثمر می باشند. لارو بیشتر گونه ها در داخل زمین به شفیره تبدیل می شود، خرطوم شفیره بشکل دسته ای روی آن دیده می شود، مثال: Manduca sp لارو از برگ گوجه فرنگی، سیب زمینی، تنباکو و غیره تغذیه می کنند، لارو برنگ سبز و خیلی بزرگ است. خسارت نسبتاً زیادی وارد می کنند این لاروها اغلب بوسیله زنبورهای Braconid پارازیته می شوند که وی سطح خارجی بدن آنها پیله های کوچک ابریشمی درست می کند.

 

 

 

 

خانواده (Skippers) – Hesperidae 

مرفولوژی:

پروانه هایی با بدنی کلفت بوده که پروازهای سریع و منقطع دارند، تفاوت آنها با سایر پروانه ها اینستکه هیچیک از رگبالهای شعاعی آنها (انشعابات R) در بالهای حلو ادغام نشده اند. و همه آنها از نوک سلول قاعده ای منشاء می گیرند. شاخکهای آنها در قاعده از یکدیگر کاملاً حدا هستند ولی در انتها انحناء پیدا کرده و یا قلاب مانند شده اند  در بیشتر گونه ها بالهای جلو و عقب در هنگام استراحت در جهت متفاوتی نگهداشته می شوند. لاروها لخت و صاف، و سر آنها نسبتاً بزرگ بوده و گردن‌انها در محل سر دارای اتصال باریکی است.

بیولوژی:

لاروها برگخوار بوده و در داخل پناهگاه برگها تغذیه کرده و در همانجا در داخل پیله ای تبدیل به شفیره می شوند. بیشتر گونه ها بصورت لاروها زمستان گذرانی می کنند (یا  در داخل پناهگاههای برگی و یا داخل پیله) مثال: Epargyreus sp.


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •