سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بی عمل مانند درخت بی ثمر است . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----342036---
بازدید امروز: ----0-----
بازدید دیروز: ----43-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/4/28 ساعت 2:51 صبح

زیرراسته           Ensifera

در این زیر راسته نیز راست بالان جهنده قرار دارند که ران پا های عقبی آنها کم و بیش کشیده و باریک شده است ، شامل ملخ های شاخک بلند و سیرسیرکها هستند . شاخکها معمولاً خیلی بلند و موئی هستند ، پنجه ها 3 یا 4 مفصلی هستند .

عضو طبلی در صورتی که وجود داشته باشد روی قاعده فوقانی ساق پاهای جلو واقعند . گونه هایی که تولید صدا می کنند معمولاً لبه یکی از بالهای جلویی را به لبه سوهان مانند بال دیگر جلویی مالش می دهند . تقریباً تمتمی آنها دارای تخم ریز بلند هستند که یا به شکل شمشیر و یا استوانه ای است .

 

زیرراسته شاخک بلند ها دارای خانواده های زیر است :

·        ملخ های شاخک بلند                Tettigoniidae

مرفولوژی :

شاخکها بلند تر از طول بدن ، پنجه ها 4 مفصلی ، حشره ماده دارای تخم ریز کشیده و خنجر مانند است معمولاً به رنگ سبز و گاهی قهوه ای ، گاهی بی بال ، تولید صدا و آواز خوانی می کنند ، عضو طبلی روی قاعده ساق پاهای جلوئی قرار دارند .

بیولوژی :

تخمها بصورت انفرادی ولی به طور ردیفی روی برگها ، شاخه درختان ، در شکاف تنه درختان ، داخل بافت گیاهان و گاهی در خاک گذاشته می شوند . زمستان را بصورت تخم به سر می برند .

معمولاً آفت مهمی محسوب نمی شوند ولی گاهی به درختان جنگلی و مرکبات آسیب می رسانند .

 

·        خانواده سیرسیرکها و جیرجیرکها               Gryllidae

مرفولوژی :

شکل عمومی بدن کشیده و مستوی به رنگهای متنوعی از قهوه ای روشن تا سیاه ، تخمریز بلند و تیغه ای یا سوزنی شکل ، پنجه ها 3 مفصلی ، معمولاً شاخک کشیده و موئی ، بالها معمولاً کوتاه یا بی بال ، بالهای جلویی معمولاً در طرفین بدن قرار گرفته و پهلوها را می پوشانند ،  در انتهای بدن دارای دو استطاله یک مفصلی بلند ، از حشرات معروفی هستند که هنگام روز وشب تولید صدا و آواز خوانی می کنند .

بیولوژی :

سیرسیرکها معمولاً در مناطق گرمسیر زندگی می کنند ، اکثراً یک نسلی هستند و زمستان گذرانی به صورت تخم ، تخمها در داخل خاک و یا داخل نباتات بصورت انفرادی ، فعالیت آنها معمولاً شبانه ، رژیم غذایی معمولاً نبات خوار و گاهی گوشتخوار مثل : Gryllus domesticus  معمولاً در خانه ها و اماکن گرم و مرطوب زندگی می کنند ، به رنگ زرد روشن یا خاکستری و به طول 5/1 سانتیمتر ، تغذیه از مواد غذایی انسان ، اهمیت بهداشتی دارند .

Gryllus desertus  : معمولاً در مزارع ، باغات و باغچه ها دیده می شود ، برنگ سیاه ، بطول حدود 5/1 سانتیمتر ، تغذیه از گیاهان مختلف از جمله صیفی جات ، سبزیجات و .......

 

·        خانواده آبدزدکها                Gryllotalpidae

مرفولوژی :

پاهای جلویی از نوع کننده ، به رنگ قهوه ای و طول 25 میلیمتر و یا بیشتر ، شاخکها کوتاه ، پیش گرده بزرگ وسپر مانند ، بالها کوتاه ، انتهای شکم مجهز به دو استطاله ولی فاقد تخم ریز ، پنجه ها هم سه مفصلی .

بیولوژی :

این حشرات زیر زمین زندگی کرده ( در عمق 15 تا 20 سانتی متری ) و از ریشه نباتات تغذیه میکنند ، تخم ریزی به صورت دسته جمعی و در زیر خاک ، زمستان را بصورت پوره سپری می کنند ، تخم ریزی هنگام تابستان ، حشرات کامل در بهار و تابستان پرواز می کنند . دوره تکمیل یک نسل 1 سال و یا بیشتر  . مثال : Gryllotalpa gryllotalpa : از آفات مهم صیفی کاری ، سبزی کاری ، چمنکاری و گلکاری محسوب می شود .


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •