سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... ای نهایت آرزوی آرزومندان !ای نهایت درخواستِ درخواست کنندگان ! ای غایت خواسته خواستاران ! ای والاترین رغبتِ راغبان ! ... فروتنی ام برای تو ودرخواستم از توست و مویه و زاری ام به سوی توست . [.امام سجّاد علیه السلام]
کل بازدیدها:----342084---
بازدید امروز: ----48-----
بازدید دیروز: ----43-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:36 عصر

خصوصیاتی که در تشخیص دوبالان مورد استفاده قرار می گیرند:

مهمترین خصوصیاتی که در تشخیص حشرات راسته دوبالان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از خصوصیات شاخکها، پاها، رگبندی بالها، وضعیت قرار گرفتن موها خصوصاً روی سر و قفسه سینه (Chaetotaxy). گاهی خصوصیات دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند مثل وجود یا عدم وجود درزهای معین، شکل سرو شکم، نوع قطعات دهانی، و وجود یا عدم وجود چشمهای ساده.

 

شاخکها: شکل و ساختمان شاخکها در خانواده های مختلف تا حدودی متفاوت می باشد و حتی در داخل یک خانواده ممکن است متفاوت باشند. در زیر راسته Nematocera شاخکها چندین مفصلی هستند  و مفصلهای شاخکها (احتمالاً بغیر از دو مفصل قاعده ای)مشابه هستند. در زیر راسته های Brachycera و Cyclorrhapha  شاخکها معمولاً سه مفصلی هستند  بطوری که دو مفصل قاعده ای کوچک و مفصل سوم بلندتر می باشد.

در بعضی از گونه های زیر راسته Brachycera مفصل سومی به مفصلهای کوچکتری تقسیم شده است که به این حالت آنرا Annulated می گویند. گاهی مشاهده این نوع تقسیم بندی مفصل سوم مشکل است مگر اینکه در زیر بینوکولر با درشت نمائی و نور مناسب مشاهده گردد. گاهی تصمیم گیری در مورد اینکه شاخکها سه مفصلی یا بیشتر هستند مشکل است ولی باید توجه داشت که تقسیم بندی بین اجزاء تشکیل دهنده مفصل سوم به واضحی و روشنی بین سه مفصل اصلی شاخک نیست. در عده زیادی از Brachycera مفصل سوم شاخک در قسمت انتهائی دارای یک میله باریک بنام استایل (Style) می باشند  ولی حشرات زیر راسته cyclorrhapha و بعضی از Brachycera روی مفصل سوم شاخک دارای ساختمانی بنام آریستا (Arista) هستند که ممکن است بصورت یک موی ساده و یا بصورت موی پروش باشد.

در بعضی از Cyclorrhapha شکل مفصل دوم یا سوم شاخک در تفکیک گروههای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد مثلاً دو دسته Calyptrate و Acalyptrate بر همین مبنا از یکدیگر تشخیص داده می شوند.

 

خصوصیات پاها : Legs

مهمترین خصوصیت پاها که در تشخیص خانواده های دوبالان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از ساختمان بالشک موئی (Empodium) و وجود یا عدم وجود خارهای روی ساق پاها می باشند.

بالشک موئی: عبارتست از ساختمان مخصوصی که در بین ناخنهای آخرین مفصل پنجه پاها قرار گرفته است این بالشک یا موئی شکل است و یا اصلاً در بیشتر دوبالان وجود ندارد، ولی در بعضی از خانواده ها بزرگ و غشائی بوده و از نظر ظاهری شبیه بالشک کناری (Pulvilli) می باشد. بالشک کناری یا پولویلی بصورت زائده بالشک مانند هستند که در نوک آخرین مفصل پنجه و در زیر هر یک از ناخنها واقع شده اند). بنابراین این حشرات ممکن است دارای دو بالشک (بالشک کناری یا Pulvilli ) و یا سه بالشک باشد (که شامل دو بالشک کناری یا Pulvilli و یک بالشک میانی موئی شبیه بالشک کناری که همان Empodium است).

 

خارساق پا یا Spur عبارتست از خاری است که معمولاً در محل انتهای ساق پا واقع شده است در بعضی از دوبالان موهائی در روی سطح خارجی ساق پا درست نزدیک به انتهای آن قرار دارد. به اینکه موها، موهای ماقبل انتهای ساق پا (Preapicaltibial bristles-ptbr) می گویند.بدن بیشتر دوبالان کم و بیش استوانه است ولی پیش ران (Coxae) پاها نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند. ولی در معدودی از آنها بدن مسطح و چرمی است و پیش ران پاها کاملاً از یکدیگر جدا هستند. پیش ران پاها معمولاً کوتاه است  ولی در بعضی از گروهها (مثل خانواده Mycetophilidae) پیش ران پاها تقریباً به درازی رانها می باشند.

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •