سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بنده مؤمنِ درویشِ آزرمگین و عیالوارخود را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----342058---
بازدید امروز: ----22-----
بازدید دیروز: ----43-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:37 عصر

رگبندی بالها Wing vemation

خصوصیات رگبندی بال در دوبالان فوق العاده در تشخیص خانواده های مختلف مفید  واقع می شوند. رگبندی بال در این حشرات ساده است و معمولاً در خانواده های پیش رفته تر این رگبندی تحلیل بیشتری حاصل نموده اند.

در مورد رگبندی بال حشرات این راسته دو سیستم مختلف تفسیری وجود دارد که عبارتند از سیستم Comstock – Needham و سیستمهای دیگر از جمله Tillyard.

بیشتر متخصصین سیستم C-N را که سیستم قدیمی تر است بکار می برند در این سیستم رگبال میانی (M) دارای سه شاخه، در حالی که در سیستم دیگر آنرا 4 شاخه می دانند و Cu1 آنرا M4 تلقی می کنند. طبق اظهار نظر Tillyard در سیستم Cu2C-N بعنوان A , Cu1 بعنوان A , Cu2 2 بعنوان  3A , 1A بعنوان 2A تلقی شده است. همه متخصصین در مورد شاخه های رگبال شعاعی هم عقیده نیستند. بهرحال اکثراً از سیستم C-N استفاده می کنند، خصوصاً در مورد سلولهای بال.

یک سلول بسته عبارتست از سلولی که به حاشیه بال نمی رسد . در بعضی از دوبالان یک یا دو زائده گرد (Lobe) در قاعده بال و در قسمت عقب وجود دارند که به این زوائد کالیپتر (Calypteres) و یا اسکوآم (Squamae) می گویند (شکل Cal 110). اندازه کالیپترها در تشخیص بعضی از خانواده های مورد استفاده قرار می گیرد.

در بیشتر دوبالان Muscoid در روی رگ کناری Costa دارای یک یا دو نقطه
می باشند که این نقطه ها در محل ضعیف شده کیتین واقعند و یا در حقیقت بنظر می رسد که رگ کناری شکسته شده است. این نقاط را شکستگیهای رگبال کناری
(Costal breahs)  می نامند. ضمناض تعداد زیادی از این نقاط در نزدیک انتهای R1 و یا روی رگبال عرض بازوئی (Humeral cross veim) وجود دارند.

بعضی در بالای R1 می باشند. در این حالت رگبال کناری را خاردار یا Spinose
می گویند.

 

 

B- سیستم Tillyard

وضعیت قرار گرفتن موها روی سر و قفس سینه (Chaetotaxy) :

در تشخیص بعضی از دو بالان خصوصاً دو بالان گروه Muscoid موهای روی سر و قفس سینه از نظر تعداد، اندازه، وضعیت و نحوه قرار گرفتن آنها اهمیت دارد.

موهای وسط پیشانی (Frontal bristle) که در شکل نشان داده نشده است درست بین مثلث چشمهای ساده و در زیر پیشانی واقع شده اند.

مهمترین درز روی سر که در تشخیص دو بالان مورد استفاده واقع می شود درز پیشانی Frontal suture می باشد . این درز معمولاً بشکل U برگشته است که از بالای قاعده شاخکها بطرف لبه پائین چشمهای مرکب ادامه می یابد. در بین بالای درز پیشانی  U و قاعده شاخکها یک اسکلریت شکاف مانند وجود دارد که به آن (Frl) Frontal lunule گفته می شود.

وجود درز پیشانی اختصاصی به دو بالان گروه Muscoid (گروه Schizophora از زیر راسته Cyclorrhapha) داشته و آنها را از بقیه جدا می کند.

در مواردی که تشخیص کامل درز پیشانی مشکل باشد، قطعاً با دیدن Frontal lunule می توان به وجود آن پی برد.

یک درز عرضی در قسمت جلوی میان گرده (Mesonotum)  بیشتر Muscoid های گروه Calyptrate را از Acalyptrate مجزا می نماید. ضمناً Calyptrate  ها معمولاً درزهایی در طرفین جانبی میان گرده دارند که قسمت حاشیه عقب آنها را Postalar calli را مجزا می نماید. این درزها در اندازه Acalyptrate ها وجود ندارند.

 

اندازه حشره در دوبالان (Size):

در کلید دوبالان و در توصیف خانواده های آنها اندازه متوسط (Mediom size) به مفهوم اندازه یک مگس خانگی یا کوچکتر یا بزرگتر به مفهوم کوچکتر یا بزرگتر از مگس خانگی است. اندازه خیلی کوچک (Verysmal or minute) به مفهوم کمتر از 3 میلیمتر، و خیلی بزرگ به مفهوم 25 میلیمتر یا بیشتر می باشد.


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •