سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشه مایه عبرت گرفتن است و از لغزش ایمن می سازد و پشت گرمی می آورد . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----342224---
بازدید امروز: ----75-----
بازدید دیروز: ----36-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:39 عصر

خانواده (Leafminer flies) – Agromyzidae

مرفولوژی:

مگسهای کوچکی هستند برنگ سیاه، قهوه ای یا زرد.

بیولوژی:

حشرات کامل تقریباً همه جا دیده می شوند ولی لاروها نبات خوار و مینوز می باشند، بیشتر گونه ها را از شکل کانالهایی که روی برگها ایجاد می کنند می شناسند. گونه های مختلف ممکن است ایجاد مینوزهای تونلی بصورت خطوط نامنظم ایجاد کنند و یا ممکن است لکه های سفید در بین دواپیدرم برگ ایجاد نمایند. مثال :

Lyriomyza trifolii-لارو مینوز برگ یونجه

 

خانواده Amthomyiidae

مرفولوژی:

حشرات این خانواده از نظر ظاهری خیلی شبیه به حشرات خانواده Muscidae هستند ولی تفاوتشان این است که در خانواده Anthomyiidae رگبال عقبی (Cu2+2A) به حاشیه جلو بال می رسد، حداقل بصورت تا خورده، اکثراً دارای بدنی قطور و کوتاه و برنگ تیره هستند و بعضی از آنها کاملاً مودار می باشند.

بیولوژی:

لارو بیشتر آنها گیاهخوار بوده و از ریشه نباتات میزبان تغذیه می کنند. و بعضی از آنها مینوز برگ بوده و از آفات مهم کشاورزی محسوب می شوند. معدودی از آنها در کودهای حیوانی زندگی می کنند، عده ای آبزی و شکاری می باشند. مثال:

Pegomia  betae-مگس چغندر- لارو از برگ چغندر تغذیه می کند.

 

خانواده Muscidae

مرفولوژی:

مگس های کوچک تا متوسط هستند، برنگ سیاه یا خاکستری، زرد یا مخلوط (شکل 130).

 

 

 

بیولوژی:

رژیم غذائی متنوع، بعضی گونه ها از مواد مختلف حیوانی و نباتی تغذیه می کنند و بعضی از خون انسان و حیوانات دیگر می مکند، لارو معمولاً داخل کودیا مواد پوسیده حیوانی و نباتی و گاهی نبات خوار و داخل ریشه و ساقه و برگهای گیاهان. مثال:

Musca domestica-معروف به مگس خانگی، دارای 4 خط طولی بر روی پشت قفس سینه، لارو داخل کودهای حیوانی، آشغال و غیره، حشره کامل از نظر بهداشتی اهمیت داشته و ناقل بیماریهای مختلف از جمله تیفوئید، اسهال و غیره می باشد.

Glossina palpalis- معروف به مگس تسه تسه- خونخوار بوده و ناقل بیماری خواب به انسان می باشد.

(Face fly) Musce autumnalis- مگس صورت دام- معمولاً روی سر و صورت گاوها متمرکز می شوند.

(Stable fly)– Stomoxys calcitrans- مگس اصطبل- از نظر ظاهری خیلی شبیه به مگس خانگی است ولی در اصطبل و در داخل کاه در حال پوسیدن نشو و نما پیدا
می کند.

 

خانواده (Louse flies) – Hippoboscidae

مرفولوژی:

حشرات خیلی کوچکی هستند که بعضی بالدار و بعضی بی بال می باشند ، بیشتر گونه های بالدار برنگ قهوه ای بوده و کمی کوچکتر از مگس خانگی هستند. شکل عمومی آنها مسطح و چرمی شکل هستند.

بیولوژی:

معمولاً روی پرندگان بصورت پارازیت خارجی دیده می شوند. روی حیوانات دیگر نیز مشاهده می شوند. مثال:

Melophagus ovinus- پارازیت خارجی گوسفند است، بی بال، بطول- حدود شش میلیمتر و برنگ قرمز متمایل به قهوه ای است.

IIippobosca sp-معروف به سگ مگس، بالدار بوده و روی سگ و سایر حیوانات اهلی.

 

18-خانواده (Blow flies) – Calliphoridae

مرفولوژی:

اکثر گونه ها به اندازه مگس خانگی هستند، برنگ آبی یا سبز فلزی، - شاخکها از نوع مودار (Aristate) و موی روی شاخک پروش می باشد.

بیولوژی:

این حشرات تقریباً همه جا یافت می شوند و لارو اغلب آنها همه چیز خوار بوده و از لاشه حیوانات و غیره تغذیه می کنند. تخم گذاری آنها اکثراً روی لاشه مرده حیوانات است و لارو آنها از طریق تغذیه از این لاشه ها نقش عمده ای دراز بین بردن آنها دارند. حشرات- بالغ اغلب موجب انتشار عوامل بیماری زا مثل اسهال و غیره می شوند.

بعضی از این حشرات تخم خود را در داخل زخمهای بدن انسان و دام قرار می دهند و لارو حاصله یا در قسمت در حال فاسد شدن بافت فعالیت می کند و یا بافتهای زنده را مورد حمله قرار می دهد. مثل:

(Screwworm fly) – Cochliomyia hominivorax :

این مگس تخم خود را در زخمهای بدن میزبان و یا داخل سوراخ بینی قرار می دهد و لارو حاصله با نفوذ به داخل بدن و در زیر پوست خسارت زیادی را به حیوانات وارد
می نماید.

در ایالات جنوبی و جنوب غربی آمریکای شمالی این آفت در سالهای گذشته خسارت زیادی را وارد نموده است و از طریق پرورش و آزاد سازی نر عقیم ها توانسته اند آنرا تحت کنترل در آورند (زیرا ماده ها فقط یک بار جفت گیری می کنند و پس از جفتگیری با نر عقیم ها تخمها تفریخ نمی شوند.)

نفوذ لارو این مگس بداخل بدن انسان یا دام را بیماری Myiasis می نامند.

 

خانواده Tachinidae

مرفولوژی:

از نظر ظاهری شبیه به مگس خانگی هستند  ولی بدن آنها از موهای زیادی پوشیده شده، برنگ خاکستری یا سیاه می باشند گاهی شبیه به زنبور هستند. در طرفین پهلوها دارای موهای مشخصی هستند، ضمناً سپرچه عقبی کاملاً رشد یافته است.

اسکلریتهای سطح شکم بوسیله اسکلریتهای پشتی روی یکدیگر قرار گرفته اند. ضمناً شکم دارای موهای کوتاه و بلند زیادی است. اولین سلول عقبی (R5) باریک و در انتها مسدود است. موی روی شاخک (Arista) در بیشتر آنها لخت است.

بیولوژی:

این مگسها تقریباً همه جا یافت می شوند، حشرات مفیدی هستند زیرا لارو آنها گوشتخوار بوده و معمولاً پارازیت سایر حشرات هستند. و بیشتر آنها دارای میزبانهای مشخصی هستند، بیشتر گونه ها به لارو پروانه ها حمله کرده و بعضی دیگر به لارو سن ها، راست بالان و غیره حمله می کنند. در مبارزه طبیعی و بیولوژیکی نقش مهمی دارند.

بیشتر این مگسها تخم خود را مستقیماً روی بدن میزبان قرار می دهند و ممکن است چندین تخم روی یک میزبان قرار دهند. لاروها معمولاً بداخل بدن میزبان نفوذ کرده و از داخل بدن‌انها تغذیه می کنند. لارو پس از رشد کامل از میزبان خارج شده و در اطراف محیط میزبان شفیره می شود. بعضی از آنها روی شاخ و برگ درختان تخمریزی می کنند که لاروهای حاصله در فرصت مناسبی خود را به میزبان عبور کننده می چسبانند. تخم بعضی از آنها بوسیله میزبان بلعیده شده که در این حالت بصورت پارازیت داخلی ادامه حیات می دهند. میزبانهای مورد حمله معمولاً کشته خواهند شد.

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •