سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادرانت، کسی است که تو را به مدارانیازمند کند و به عذرخواهی ناچارت سازد . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----342207---
بازدید امروز: ----58-----
بازدید دیروز: ----36-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:40 عصر

خصوصیاتی که در تشخیص خانواده های مختلف راسته بال غشائیان بکار برده می شوند:

 

رگبندی بال (Wing venation) :

بطور کلی وضعیت رگبندی بالها برای تشخیص گروههای مختلف بال غشائیان اهمیت زیادی دارد. البته لازم به تذکر است که در بالهای این حشرات رگبالها و سلولهای زیادی وجود ندارد ولی منطبق کردن این رگبالها با رگبالهای سایر راسته ها، مشکل قابل توجهی است.

اساساً دو نوع تفسیر از رگبندی بالهای حشرات راسته بال غشائیان وجود دارد یکی سیستم قدیمی و دیگری سیستم Comstock می باشد سیستم اخیر بوسیله Ross تغییراتی داده شد که ساده تر می باشد. ولی راحت تر خواهد بود که از سیستم قدیمی استفاده نمائیم. در کلید ارائه شده در این درس نیز از سیستم قدیمی استفاده شده است.

 

خصوصیات پاها (Leg characters) :

خصوصیات پاها که مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از تعداد مفصلهای پس ران یا تروکانتر، تعداد و شکل خارهای ساق پا (Tibial spurs) و شکل مفصلهای پنجه ها.

در زیر راسته Symphyta و بعضی از بالا خانواده های Apocrita پی ران دو مفصلی است .از روی تعداد و شکل خارهای انتهائی روی ساق پاها می توان تعدادی از بالا خانواده ها را از یکدیگر تفکیک نمود، در بالا خانواده زنبورها (Apoidea) اولین مفصل پنجه پاها را از یکدیگر تفکیک نمود. در بالا خانواده زنبورها (Apoidea) اولین مفل پنجه پاهای عقب معمولاً کشیده و مسطح شده و در بسیاری از انها این مفصل به اندازه ساق پا.در بعضی از بالا خانواده ها اندازه و شکل پیش ران پاهای عقب (Hind coxae)  و یا شکل ناخنها در تفکیک خانواده ها از یکدیگر اهمیت دارند. در بعضی از Chalcidoidea پنجه ها کمتر از پنج مفصل دارند.

خصوصیات شاخکها (Antennal characters) : شاخکهای حشرات راسته بال غشائیان در گروههای مختلف، دارای اشکال مختلف بوده، تعداد مفصلها و وضعیت قرار گرفتن آنها روی سر متفاوت می باشند. در خانواده های پیش رفته تر تعداد مفصلهای شاخکها و در بعضی موارد شکل آنها در دو جنس نر و ماده نیز تفاوت دارند. مثلاً شاخک نرها دارای 13 و ماده ها 12 مفصل دارد. و یا مثلاً در مورچه ها شاخک های ملکه و کارگرها خیلی بیشتر از نرها زانوئی شده است.

 

خصوصیات قفس سینه (Thoracic characters) :

مهمترین خصوصیات قفس سینه که برای تفکیک گروههای مختلف حشرات راسته بال غشائیان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از شکل پیش گرده (Pronotum) و شکل بعضی از اسکلریتها و درزهای میان قفس سینه. شکل پیش گرده (از سطح پشتی) در تشخیص خانواده های مختلف زیر راسته Symphyta اهمیت دارد. شکل پیش گرده از سطح جانبی برای تشخیص بالا خانواده های زیر راسته Apocrita بکار برده می شود.

در زیر راسته Apocrita شکل پیش گرده ممکن است مثلثی شکل بوده و بطرف Tegulae (اسکلریت کوچکی که در محل اتصال بالهای حلو به قفس سینه قرار دارد) کشیده شده و به آن نزدیک شود  : Ichneumonoidea ،Cynipoidea ،Evanioidea ،Policinoidea ،Proctotrupoidea ،و بسیاری از Vespoidea. و یا تقریباً چهار گوش بوده و بطرف Tegulae نیز کشیده نشده است.

(Scolioidea , Bethyloidea ) و یا ممکن است کوچک و یقه مانند بوده و دارای یک لبه کوچک گرد در طرفین باشد (Sphecoidea و Apoidea) بعضی از Apocrita (مثلاً (Chalcidoidea در دیواره جانبی قفس سینه دارای یک اسکلریت کوچکی بنام Prepectus  می باشند.

وجود یا عدم وجود درزهای طرفین میان قفسه سینه Parapsidal sutures و همچنین شکل اسکلریتهای کمکی Axillae  در تشخیص بعضی از خانواده ها اهمیت دارند.

خصوصیات شکم (Abdominal characters) : در بالا خانواده های Ichneumonoidea ، Cynipoidea ، و Chalcidoidea تخمریز از قسمت انتهای زیر شکم خارج می شود و در موقعی که از آن استفاده نمی گردد بداخل شکم برده نمی شود. در بیشتر بالا خانواده های باقیمانده Apoctrita تخمریز  از قسمت انتهائی شکم و تقریباً از وسط انتهای آن خارج می گردد و هنگامی که از آن استفاده نمی گردد بداخل شکم برده می شود.

در بعضی از بالا خانواده ها، شکل شکم و شکل ساق بین شکم و قفس سینه در تشخیص آنها اهمیت دارد.

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •