سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ـ در سفارش به هشام : مبادا که حکمت را فرو افکنی و آن را نزد نادانان بنهی . [امام کاظم علیه السلام]
کل بازدیدها:----341595---
بازدید امروز: ----27-----
بازدید دیروز: ----52-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:41 عصر

زیر راسته Suborder Apocrita

در حشرات این زیرراسته شکم بوسیله یک ساق باریک به قفس سینه متصل میشود و قفس سینه چهار مفصلی به نظر میرسد(زیرا اولین حلقه شکم که همان Propodeum است در قفس سینه تلفیق شده است). بالهای عقب آنها معمولاً بیشتر از دو سلول قاعده ای ندارند. لارو آنها کرمی شکل یا به اشکال دیگر و از مواد مختلف تغذیه می کنند، بعضی پارازیت یا شکارچی حشرات و بعضی دیگر گیاهخوار هستند. حشرات بالغ معمولاً از گلها، شیره های نباتی و مواد دیگر گیاهی تغذیه می کنند ولی بعضی گونه های پارازیت از مایعات بدن میزبان تغذیه می کنند. اکثر حشرات این زیر راسته در مرحله لاروی پارازیت سایر حشرات و یا سایر بی مهرگان هستند و بواسطه جمعیت زیاد آنها در تحت کنترل نگهداشتن جمعیت سایر حشرات اهمیت زیادی دارند. بیشتر گونه های پارازیت تخمهای خود را روی یا داخل بدن میزبان قرار می دهند. تعداد زیادی از آنها دارای تخمریز بلندی هستند که بوسیله آن می توانند میزبانهای خود را که در داخل پیله، داخل شکافها و اماکن محفوظ شده مستقر می باشند پارازیته نمایند. در بعضی موارد فقط یک تخم روی میزبان قرار داده می شود و در موارد دیگر ممکن است چندین تخم روی یک میزبان قرار داده می شود. یک حشره پارازیت که فقط به یک میزبان حمله می کند معمولاً داخل بدن میزبان به شفیره تبدیل می شود ولی وقتی چندین پارازیت به یک میزبان حمله کنند آنها ممکن است داخل بدن میزبان و یا خارج از بدن آن و یا کاملاً جدا از آن به شفیره تبدیل شوند. بعضی از گونه ها بکرزا (Parthenogenetic) هستند و ضمناً چند جنیتی (Polyembryony) در بعضی از گونه ها دیده شده است. علاوه بر این بعضی از آنها پارازیت ثانویه (Hyperparasites) هستند یعنی به پارازیت سایر حشرات حمله
می کنند. بالا خانواده های این زیر راسته را از روی خصوصیات تخمریز، شاخکها، مفصلهای پی ران و رگبندی بالها از یکدیگر تشخیص می دهند، تقریباً تمامی حشرات بالا خانواده های
Ichneumonoidea و Evanioidea و Pelecinoidea و Proctotrupoidea وBethyloidea وبعضی از  Chalcidoidea و Cynipoidea و Scolioidea پارازیت سایر حشرات ( و یا سایر بی مهرگان) می باشند.

ضمناً تمام حشرات این زیر راسته دارای تخمریز سوراخ کننده هستند ولی حشره ماده بالا خانواده های Ichneumonoidea،Chalcidoidea،Cynipoidea،Evanioidea،Pelecinoidea، Proctotrupoidea ، و Bethyloidea به انسان نیش نمی زنند.و Apoidea تخمریز آنها به نیش تبدیل شده و حشره ماده آنها به انسان نیش می زنند.

 

بالا خانواده Ichneumonoidea

حشرات این بالا خانواده پارازیت سایر حشرات و یا بعضی از بی مهرگان می باشند معمولاً به انسان نیش نمی زنند.بعضی از خانواده های مهم آن عبارتند از:

 

خانواده Braconidae

مرفولوژی:

حشرات بالغ نسبتاً کوچک هستند (ندرتاً بیش از 15 میلیمتر طول)، بدن اکثر آنها قطور و شکم آنها به درازی طول سر و قفس سینه است ، از نظر ظاهری خیلی شبیه به زنبورهای Tchneumonidae هستند ولی کوچکترند، مثل‌انها فاقد سلول قاعده ای در بال ولی برعکس آنها دارای فقط یک عدد رگبال عرضی (Recurrent) می باشند.

بیولوژی:

حشراتی بسیار مفید هستند و در مبارزه طبیعی و بیولوژیکی با‌آفات اهمیت زیادی دارند (پارازیت می باشند)، از نظر رفتاری خیلی شبیه به Tchneumonidae هستند ولی بر خلاف‌آنها اکثراً در داخل پیله ابریشمی روی بدن میزبان به شفیره تبدیل می شوند، عده ای از آنها نیز کاملاً جدا از میزبان خود به شفیره تبدیل می شوند، در بعضی از گونه ها چند جنینی مشاهده شده است (خصوصاً در جنس Macrocentrus که از هر تخم ممکن است حدود 16 تا 24 لارو خارج شود.

اگثر گونه های آنها پارازیت لارو پروانه ها می باشندو تخمریزی روی یا داخل بدن میزبان، لارو یارازیت پس از بالغ شدن و رشد کامل میزبان نیز به رشد کامل می رسد،

 مثال: Apanteles spp- پارازیت لارو پروانه سفیده کلم و بعضی از پروانه های دیگر. گونه های دیگر از سایر جنس های این خانواده پارازیت سایر حشرات از جمله لارو بعضی از سخت بالپوشان، لارو زنبورهای دیگر، دو بالان و غیره می باشند.

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •