سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ می فرماید : «ای محمّد! اگر آفریدگان به ساخته های شگفت من می نگریستند، جزمرا نمی پرستیدند و اگر شیرینی یاد مرا در دل هایشان می چشیدند، ملازم درگاه من می شدند و اگر به ظرائف نیکی های من می نگریستند، به چیزی جز من نمی پرداختند» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----341591---
بازدید امروز: ----23-----
بازدید دیروز: ----52-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:42 عصر

بالا خانواده Chalcidoidea

گروه نسبتاً بزرگ و مهمی هستند. حشراتی هستند خیلی کوچک و تقریباً همه جا یافت می شوند وبی بواسطه کوچکی اندازه بدن آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرند، اکثراً به اندازه 2 تا 3 میلیمتر طول دارند (بین کمتر از 5/0 تا بیش از 15 میلیمتر ممکن است برسند)، معمولاً روی گلها و شاخ و برگ گیاهان یافت می شوند، در هنگام استراحت بالهای خود را بطور مسطح روی بدن نگهمیدارند.

این حشرات را از روی رگبندی بال می توان نشخیص داد شاخکهای آنها معمولاً زانوئی (Elbowea) و بیش از 13 مفصل ندارند، پیش گرده تقریباً یقه مانند بوده ولی به Tegulae نمی رسد، و معمولاً روی طرفین قفس سینه یک قطعه اسکلرینی (Prepectus) تقریباً مثلثی  وجود دارد. بیشتر این حشرات برنگ تیره و یا آبی یا سبز براق هستند. بالهای اکثر آنها روشن و شفاف است. شکل بدن آنها در گونه های مختلف بسیار متنوع است .در بعضی از گونه ها بالها تحلیل رفته یا اصلاً وجود ندارند.

بیشتر این حشرات پارازیت سایر حشرات هستند و به مراحل تخم یا لارو آنها حمله
می کنند. راسته هایی از حشرات که اکثراً مورد حمله آنها واقع می شوند. عبارتند از
Lepidoptera ، Diptera ، Coleoptera ، Homoptera .چون بیشتر آفات محصولات کشاورزی در این راسته ها قرار دارند اهمیت حشرات این بالا خانواده در کنترل آفات کشاورزی مشخص می گردد. در مبارزه بیولوژیکی نقش بسزائی دارند. بعضی از گونه ها گیاهخوار بوده و از داخل بذور و ساقه ها تغذیه کرده و یا گالزا هستند.

بعضی از خانواده های مهم آنها عبارتند از:

 

خانواده Trichogrammatidae

مرفولوژی:

حشرات فوق العاده ریزی هستند (بطول 3/0 تا 1 میلیمتر) که از روی پنجه های سه مفصلی، موهای میکروسکوپی روی بالها که بطرق ردیفی واقع شده اند، و سر نسبتاً کوتاه که تقریباً بطرف عقب مقعر است می توان آنها را تشخیص داد.

 

 

بیولوژی:

حشرات این خانواده پارازیت تخم سایر حشرات هستند. بعضی از گونه های آنرا در آزمایشگاه پرورش داده و برای کنترل بعضی از آفات بکار برده اند مثال:

Asolcus sp-پارازیت تخم سن گندم

 

خانواده Encyrtidae

مرفولوژی:

حشراتی هستند بطول 1 تا 2 میلیمتر، و می توان آنها را از روی پهلوی میانی (Mesopleura) که محدب و پهن شده است تشخیص داد. در بیشتر Chacid پهلوهای میانی دارای یک شیار روی آنها بوده که ران پا در آنها جای می گیرد ولی در حشرات این خانواده چنین شیاری وجود ندارد.

بیولوژی:

بیشتر حشرات این خانواده  پارازیت شته ها، شپشک های نباتی، و مگسهای سفید هستند ولی بعضی گونه های آن به حشرات سایر راسته ها نیز حمله می کنند. بعضی از آنها نیز پارازیت ثانویه می باشند. در عده ای از آنها چند جنینی وجود دارد که از یک تخم ممکن است بین 10 تا بیش از یک هزار لارو خارج شود.

 

خانواده Perilampidae:

مرفولوژی:

زنبورهای کوچکی هستند با بدنی قطور، قفس سینه بزرگ و منقوط، شکم کوچک و مثلثی شکل و درخشان ، عده ای برنگ سبز متالیک و دیگران سیاه هستند.

بیولوژی:

این حشرات اغلب روی گلها یافت می شوند، اکثراً پارازیت ثانویه (Hyperparasites) بوده و به دو بالان و زنبورهای پارازیتی حمله می کنند که خودشان پارازیت لارو پروانه ها هستند، بعضی از آنها به حشرات دیگر از راسته های مختلف حمله می کنند. تخمهای خود را روی شاخ و برگ گیاهان قرار داده که لارو حاصله کوچک و مسطح بوده و می تواند برای مدتی طولانی بدون غذا ادامه حیات دهد، این لارو ها روی شاخ و برگ باقی مانده تا میزبانی از مقابل آنها عبور کند (معمولاً لارو پروانه ها(، که در این صورت بداخل بدن‌ان نفوذ کرده  در این حالت اگر قبلاً پارازیتی وارد این میزبان نشده باشد پارازیت ثانویه (Perilompid) فعالیتی نخواهد داشت ولی اگر قبلاً پارازیت اولیه وارد شده باشد پارازیت ثانویه در مرحله شفیره گی پارازیت اولیه به آن حمله کرده و سیکل زندگی خود را تکمیل می کند. لارو این حشرات معمولاً بله شفیره Tachinids و Braconids و Ichneumonids حمله می کند. مثال:

Perilampus platygaster پارازیت ثانویه زنبور Braconid است که این خود پارازیت زنجره مو می باشد.

 

خانواده (Fig wasps) – Agonidae

مرفولوژی:

زنبورهای کوچکی هستند برنگ تیره، حشره نربی بال ولی ماده ها بالدار می باشند.

بیولوژی:

این زنبورها در گرده افشانی بعضی از واریته های انجیر (Smyrna fig) اهمیت زیادی دارند. اینگونه واریته های انجیر فقط در صورت گرده افشانی شدن بویله گرده گل انجیر وحشی (Capri fig) بارور شده و میوه می دهند. این عمل توسط بعضی از گونه های این خانواده صورت می گیرد. این زنبورها در داخل گالهای کوچکی که در داخل گل انجیر وحشی تولید می شوند پرورش یافته و پس از جفت گیری حشره ماده که بالدار است گرده گلهای نر را با خود حمل کرده و بسراغ گلهای ماده انجیر پرورشی (Smyrna fig) و انجیر وحشی رفته و آنها را بارور می سازند. حشرات ماده فقط در گلهای انجیر وحشی تخم گذاری می کنند بعضی از باغداران انجیر، شاخه های انجیر وحشی را در بین درختان انجیر پرورشی خود آویزان می کنند تا عمل گرده افشانی را تسریع کنند. مثال:

 Blastophage psenes-زنبور گرده افشان انجیر

 

 

خانواده Pteromalidae

مرفولوژی:

حشراتی بسیار کوچکی هستند برنگهای سیاه یا سبز متالیک و یا برنگ برنز.

بیولوژی:

این حشرات پارازیت بوده و به حشرات متنوعی حمله می کنند، بسیاری از آنها در کنترل آفات کشاورزی اهمیت زیادی دارند، حشره بالغ بیشتر آنها از مایعات بدن میزبان تغذیه می کنند که معمولاً از محل سوراخ حاصل شده توسط تخمریز حشره ماده خارج می شوند.

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •