سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دنیا در کار دنیا دو گونه‏اند : آن که براى دنیا کار کرد و دنیا او را از آخرتش بازداشت ، بر بازمانده‏اش از درویشى ترسان است و خود از دنیا بر خویشتن در امان . پس زندگانى خود را در سود دیگرى دربازد . و آن که در دنیا براى پس از دنیا کار کند ، پس بى آنکه کار کند بهره وى را از دنیا بسوى او تازد ، و هر دو نصیب را فراهم کرده و هر دو جهان را به دست آورده ، چنین کس را نزد خدا آبروست و هر چه از خدا خواهد از آن اوست . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----341609---
بازدید امروز: ----41-----
بازدید دیروز: ----52-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:43 عصر

بالا خانواده Proctotrupoidea

همه حشرات این بالا خانواده پارازیت بوده و به حشرات نابالغ حمله می کنند، اکثر آنها کوچک یا بسیار کوچک بوده و برنگ سیاه و اغلب براق هستند و ممکن است Cunipidها و Chalcid ها و غیره اشتباه شوند. حشرات کوچک آنها دارای رگبالهای تحلیل رفته می باشند مثل Chalcidها ولی از روی ساختمان قفس سینه و تخمریز می توان آنها را از یکدیگر تفکیک نمود.

پیش گرده در این حشرات از سطح جانبی مثلثی شکل بنظر می رسد و به Tegulae متصل می شود، تخمریز آنها از انتهای شکم خارج می شود، در بسیاری از انها شکم از سطح پشتی شکمی مسطح شده است و لبه های طرفین نسبتاً تیز هستند.

 

خانواده Scelionidae

مرفولوژی:

حشرات کوچکی هستند. شکل ظاهری و ساختمان بدن آنها مشابه مطالب یاد شده در مورد بالا خانواده است.

 

بیولوژی:

این حشرات پارازیت تخم حشرات و عنکبوتها هستند و در کنترل بعضی از آفات محصولات کشاورزی اهمیت دارند. حشره ماده خود را به حشره ماده میزبان چسبانده و تا زمان تخم گذاری آن روی میزبان باقی می ماند. پس از تخم گذاری به روی تخمهای میزبان منتقل شده و مرحله اصلی پارازیتی را شروع می نماید.

این بالاخانواده شامل عده ای از زنبورها و مورچه ها هستند، از نظر ظاهری شبیه زنبورهای Vespid هستند ولی پیش گرده کمتر مثلثی شکل بوده و معمولاً به Tegulae
نمی رسند.

این زنبورها اکثراً پارازیت هستند و تخم خود را روی میزبان قرار می دهند و لارو آنها پارازیت خارجی است.

 

خانواده (Velaet) – Mutillidae مورچه مخملی ها:

مرفولوژی:

حشراتی هستند با جثه متوسط، جنس ماده آنها بی بال، سطح بدن پوشیده از موهای زیاد ، اکثراً دارای نوارهای رنگی روی بعضی از حلقه های شکم.

بیولوژی:

حشره ماده به انسان نیش می زند. بیشتر آنها پارازیت خارجی زنبورها و گاهی دوبالان و سخت بالپوشان می باشند.

 

خانواده (Ants) – Formicidae مورچه ها:

مرفولوژی:

مهمترین خصوصیت ظاهری مورچه ها شکل ساق شکم است که یک یا دو مفصلی است و دارای یک قسمت برآمده است ، شاخکها معمولاً زانوئی است و اولین مفصل آن اغلب خیلی کشیده است، اندازه بدن کوچک تا متوسط، بالدار یا بی بال، چند شکلی جنسی دارند (ماده یا ملکه نر- کارگر)، ماده ها بزرگتر از دو فرم دیگر و بالدار هستند ولی پس از جفتگیری بالهای آنها می افتد، نرها نیز بالدار هستند ولی کوچکتر از ماده ها، کارگرها ماده های عقیم و بی بال هستند و اکثر جمعیت کلنی را تشکیل
می دهند.

بیولوژی:

تقریباً موفق ترین گروه حشرات خشکی زی هستند و همه جا یافت می شوند، همه
مورچه ها زندگی اجتماعی دارند و دارای سه شکل جنسی ملکه (ماده)، نرها و کارگرها می باشند، در بعضی از گونه ها شکل جنسی کارگر وجود ندارند. کلنی مورچه ها بوسیله ملکه شروع می شود و مرتباً نخم گذاری می کند، نرها پس از جفتگیری بزودی می میرند. یک کلنی ممکن است کوچک و از تعداد معدودی مورچه تشکیل شده باشد و یا ممکن است خیلی بزرگ و مشتمل بر چندین هزار مورچه باشد. مورچه ها ممکن است در اماکن مختلف لانه درست کنند، مثل حفره داخل درختان، در داخل چوب و اکثراً داخل زمین، لانه زمینی ممکن است کوچک و ساده باشد و یا ممکن است بزرگ و شکل پیچیده ای داشته باشد و اغلب مشتمل بر یک سری گالریهای متعدد است که بعضی از قسمتهای آنها به پرورش نوزادان و بعضی دیگر به ذخیره غذا اختصاص داده شده اند. نرها و ماده ها در فصول معینی از سال پرورش داده می شوند و پس از جفتگیری نرها از بین می روند ولی هر یک از ماده ها ممکن است بطور جداگانه کلنی جدیدی را تشکیل دهند و یا وارد کلنی های دیگر شوند. بهرحال ملکه بزودی بالهای خود را انداخته و در جای مناسبی در لانه شروع به تخمریزی و پرورش نوزادان می کند.

اولین گروه نوزادان که بوسیله خود ملکه مراقبت و تغذیه می شوند همگی کارگر می باشند، ولی همین کارگرها بزودی کلیه وظایف کلنی را عهده دار می شوند از جمله ساختن لانه، مراقبت از نوزادان، جمع‌آوری غذا، و غیره. بنابراین ملکه وظیفه تخم گذاری را عهده دار خواهد بود. ملکه بعضی از گونه ها ممکن است چندین سال عمر کند و ضمناً ممکن است در یک کلنی بیش از یک ملکه وجود داشته باشد.

رژیم غذائی مورچه ها تقریباً متنوع است، بعضی گوشتخوار بوده و از گوشت حیوانات دیگر (مرده یا زنده) تغذیه می کنند، بعضی گیاهخوار، عده ای قارچ خوار، بعضی دیگر از شیره نباتات شا شهد و یا عسلک و غیره تغذیه می کنند.

مورچه ها در داخل لانه اغلب از مواد دفعی یکدیگر تغذیه می کنند و ضمناً تبادل غذا (Trophallexis) نیز در داخل کلنی معمول است.

عده ای از مورچه ها در داخل منازل، گلخانه ها و اماکن دیگر از آفات مهم محسوب
می شوند. مورچه ها از خود مواد مختلفی را ترشح می کنند که نقش دفاعی، حمله ای و ارتباطی دارند. این مواد از غدد مختلف داخل بدن ترشح می شوند که معمولاً از راههای مختلف از جمله دهان، مقعد و نیش به بیرون از بدن منتقل می شوند. (زیر خانواده های
Dolichoderinae  و Formicinae فاقد نیش هستند). نیش عامل اصلی دفاع و حمله مورچه هاست، همه مورچه ها ممکن است بوسیله آرواره های خود گاز گرفته و بعضی از آنها ایجاد ناراحتی می کنند.

بعضی از مورچه ها از مقعد خود ماده بدبوئی را به خارج دفع می کنند که نقش دفاعی دارد. در بیشتر آنها مواد مختلفی ترشح می شود که نقش اخطار (Alarm) و آماده باش دارد، بعضی از آنها فعالیتهای گروهی را تحریک می کنند، و بالاخره در بیشتر گونه ها بعضی از این مواد شیمیائی نقش جهت یابی نقش جهت یابی (Odortrail) مورچه ها  را داشته و مورچه ها بوسیله دنبال کرذدن بوی آنها می توانند به هدفهای مورد نظر هدایت شوند. این مواد بوسیله افراد چرا کننده روی زمین یا سطوح مختلف قرار داده می شوند. بعضی از این مواد شیمیائی در تفکیک جنسیت اهمیت دارن . مثال:

Formica sp-لانه در سطح زمین و برجسته- و همه چیز خوار

Ponera sp-لانه داخل تنه پوسیده درختان، یا داخل زمین، کارگرها بطول 4-2 میلیمتر و ساق یک مفصلی، از حشرات دیگر تغذیه می کنند.

Pogonomyrmex sp- ساق آنها دو مفصلی است- از دانه ها تغذیه می کنند.

 

 

 

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •