سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره بیندیشید که آن مایه زندگانی دل [امام حسن علیه السلام]
کل بازدیدها:----341621---
بازدید امروز: ----53-----
بازدید دیروز: ----52-----
حشره شناسان

 

نویسنده: حشره شناس جوان
جمعه 87/8/3 ساعت 9:44 عصر

بالاخانواده Vespoidea

حشرات این بالا خانواده را می توان از روی پی ران (Trochanter) یک مفصلی، خارج شدن نیش از انتهای شکم، شاخکهای 12 یا 13 مفصلی تشخیص داد. تفاوت این حشرات با زنبورهای Sphecoid از روی پیش گرده مشخص می شود.

حشرات بالغ معمولاً از شهد، شیره نباتات با مواد مشابه تغذیه می کنند ولی لاروها از سایر حشرات یا عنکبوتها تغذیه می کنند. در بیشتر حشرات انفرادی این بالا خانواده حشره بالغ نوعی لانه در داخل زمین یا در حفره ها و یا در گل درست کرده و برای پرورش نوزادان خود بدنبال شکار مناسبی جستجو می کند. پس از یافتن شکار آنرا نیش زده و فلج کرده و به لانه می آورد. سپس روی آن تخم گذاری کرده و آنرا مسدود می کند. این  عمل مجدداً تکرار شده و نوزادان متعددی را پرورش می دهد.

در حشرات اجتماعی این بالا خانواده لانه خصوصی از مواد کاتغذی درست کرده و نوزادان خود را در حین رشد تغذیه می کنند. بنابراین در این بالا خانواده هم گونه های انفرادی و هم گونه های اجتماعی وجود داشته که شکاری بوده و از لارو و حشرات و یا عنکبوتها تغذیه می کنند.

 

خانواده Vespidae

مرفولوژی:

زنبورهایی هستند به اندازه متوسط تا بزرگ، بالها موقع استراحت طولاً  تا شده و بدن را نمی پوشانند. در بالهای جلو اولین سلول قاعده ای (First discoidal ceil) خیلی طویل.

بیولوژی:

زنبورهای مفید، زندگی گونه های مختلف انفرادی یا اجتماعی، برای خود لانه
می سازند(لانه ممکن است داخل خاک ساخته شود و یا بصورت حجره های خاکی روی نباتات و یا لانه های کاغذی درست نمایند). اغلب شکاری هستند و از لارو حشرات دیگر تغذیه می کنند.

این خانواده شامل 7 زیر خانواده است که عده ای اجتماعی و عده دیگر انفرادی هستند. زنبورهای Vespid اجتماعی یا زنبورهای کاغذی شامل زنبورهای زرد (Yellowjachets) و زنبورهای خرمایی (Hornets) هستند.

در این نبورهای اجتماعی مثل سایر حشرات اجتماعی چند شکلی جنسی وجود دارد که شامل ملکه ها، کارگرها و نرها می باشند. ملکه ها و کارگرها دارای نیش هستند و نیش آنها بسیار دردناک است. لانه این حشرات از جنس مواد کاغذی است که بوسیله جمع آوری چوب و شاخ و برگ گیاهان و فعالیت فیزیکی و شیمیایی حشره روی آنها آماده می شود. در مناطق معتدل هر کلنی معمولاً برای یک فصل دوام داشته و فقط ملکه می تواند زمستان گذرانی کند، در بهار‌اینده ملکه کلنی جدیدی را تشکیل می دهد. نوزادان اولیه همه کارگرها هستند که بزودی وظایف کلنی را عهده دار می شوند، و ملکه فقط تخم گذاری می کند. نوزادان بوسیله لاشه سایر حشرات و جانواران تغذیه می شوند.

مثال: Vespinae

Vespula sp از زیر خانواده Vespinae زنبورهای بزرگ ، برنگ خرمائی یا سیاه با لکه های زرد روی بدن‌انها. معروف به Yellowjacket هستند. لانه بعضی از آنها کاغذی و شش ضلعی و چند حجره ای و در فضای باز و چسبیده به شاخه درختان، و بعضی دیگر در داخل زمین است. زنبورهای اجتماعی هستند .

Eumenes sp-از زیر خانواده Eumeninae- لانه های گلی می سازند که به شاخه های درختان چسبانده و در داخل آنها لارو پروانه ها را برده و روی آن نوزاد خود را پرورش می دهند. بعضی گونه های دیگر در اماکن مختلف دیگر مثل داخل حفره ها، داخل زمین و غیره لانه درست می کنند. اکصراً زنبورهای زرد رنگی هستند با نوارها یا لکه های مشکی یا قهوه ای روی بدن.

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • آفت کرم خوشه خوار انگور
    مهمترین آفات مرکبات
    ادامه آفات خرما
    آفات مهم خرما
    سوسک برگ خوار نارون
    کرم خوشه خوار انگور
    سوسک برگخوار چلیپائیان یا سوسک منداب
    شته سبز و شته خال دار گردو
    کنه تاولی گلابی :
    شته سبز هلو :
    سپر دار وا وی سیب
    شته سبز سیب
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •